Italien fik ikke kun drama på banen, men også en fortælling om principper og prioriteringer.
Oscar Piastri gik fra at være i polemik med Ferrari til at stå midt i en intern diskussion hos
McLaren ved Italiens Grand Prix.
Den australske kører kvalificerede sig som nummer tre og leverede et modigt overhalingsforsøg på Charles Leclerc tidligt i løbet.
Manøvren blev rost af Martin Brundle, der kaldte den “meget imponerende”.
Piastri holdt sig længe i front af kampen om tredjepladsen, indtil pitstop-strategien begyndte at ændre billedet.
McLaren valgte at kalde
Lando Norris ind en omgang senere end sin holdkammerat, men et problem med værktøjet til venstre forhjul kostede tid.
Piastri udnyttede situationen og kom foran, men glæden varede ikke længe.
Fra pitmuren kom meldingen om, at han skulle slippe Norris forbi igen.
Kritik af beslutningen
Det var her, at diskussionen om Piastris instinkt som racerkører for alvor begyndte.
Den tidligere hollandske F1-kører
Robert Doornbos kaldte det direkte et bevis på, at Piastri ikke er en “ægte racerkører”.
- Jeg ville have trukket stikket. Trukket radiostikket ud og sagt, at der ikke var signal, sagde han i The Pit Talk Podcast.
Han mente, at Verstappen aldrig ville have overgivet pladsen i en titelduel.
Eksemplet fra Brasilien for nogle år siden, hvor Verstappen ignorerede en ordre om at give en plads tilbage til Sergio Perez, blev fremhævet som forskellen på de to køreres tilgang.
David Coulthard mente, at McLaren manipulerede løbet med deres indgriben.
Jacques Villeneuve kritiserede til gengæld Norris for at have accepteret pitstrategien, der i første omgang kostede ham positionen.
Fremtiden i mesterskabskampen
Trods uroen på
Monza fører Piastri stadig verdensmesterskabet.
Han har nu 324 point mod Norris’ 293, mens Verstappen står på 230.
Den schweiziske F1-legende
Marc Surer vurderede, at Piastris duel med Leclerc tidligt i løbet kostede værdifuld tid og at han kunne have presset Norris endnu mere, hvis han havde passeret Ferrari-køreren hurtigere.
Bernie Ecclestone gik så langt som til at antyde, at McLaren helst ser Norris som mester.
Det er ikke første gang, at nogen fremfører det synspunkt.
Det lægger yderligere pres på australieren, som i så fald skal bevise, at han kan stå imod både sin egen garage og konkurrenterne på banen.