standard billede til web 30

Mercedes bemærkede Verstappens snedige taktik på Suzuka

Formel 1apr. 10 , 19:30

Det handler ikke kun om fart, men om forberedelse, og i Suzuka greb Verstappen chancen, mens rivalerne holdt igen.

En hundrededel af et sekund var nok til at sende Max Verstappen i pole position foran Suzukas hjemmepublikum.

Men selv om det på overfladen lignede endnu en magtdemonstration fra hollænderen, var forskellen i virkeligheden et resultat af snedig forberedelse – noget, som Mercedes indrømmer, de overså.

Teamets tekniske direktør, James Allison, har i kølvandet på kvalifikationen i Japan været ærlig om, at holdet begik en strategisk fejl.

Mercedes valgte nemlig at sende George Russell ud på sin sidste flyvende omgang med lavere dæktemperaturer end Verstappen.

Formålet var at undgå overophedning sidst på runden, men konsekvensen var, at Russell manglede greb i Suzukas nyasfalterede første sektor – og tabte afgørende tid.

- Det var en fejlvurdering, erkender Allison i en video offentliggjort af teamet.

Ny asfalt krævede nye løsninger

Ifølge Racefans.net spillede Suzukas delvise nybelægning en central rolle i udfaldet af kvalifikationen.

Første sektor – sving 1 og 2 samt de velkendte "Esses" – havde fået frisk asfalt, som er notorisk vanskelig at varme dæk op på.

Derfor krævede det en “kraftfuld afslutning på out-lappen”, hvis man ville have tilstrækkeligt greb i netop dette segment.

Verstappen greb chancen. Han skruede op for tempoet i slutningen af sin opvarmningsomgang, hvilket gjorde, at dækkene var perfekt varme til de første sving.

Det kostede måske lidt greb til sidst på runden – men gevinsten kom ifølge Racefans.net tidligt, og det var nok.

Mercedes holdt derimod Russell tilbage og betalte prisen.

- Vi tabte så meget tid i starten af runden, at resten blev ligegyldigt, forklarede Allison.

Han erkendte samtidig, at Russell havde protesteret mod strategien.

- Han følte, det ikke var det rigtige at gøre. Og han havde ret, sagde Allison ærligt. Resultatet blev en skuffende femteplads – en bitter kontrast til Verstappens pole.

Et andet underlag venter i Bahrain

Samtidig peger Mercedes fremad mod weekendens løb i Bahrain, hvor forholdene bliver radikalt anderledes.

Den slidte og ru asfalt i ørkenlandet står i skarp kontrast til Suzukas glatte belægning.

Dækslid bliver en afgørende faktor, og det er her, at McLaren kan stå stærkt.

Asfalten i Bahrain er “ældre end Kimi Antonelli”, som Allison formulerer det med et smil, og den river hårdt i gummiet.

Det bliver et spørgsmål om balance – både bogstaveligt og strategisk – når holdene skal finde det rette tempo for at undgå overophedning og for hurtig nedslidning.

Mercedes håber, at fejlene fra Suzuka har lært dem noget, så de ikke kommer ud for en gentagelse.

Mest læste

Mest læste