mercedes x adidas

Mercedes og Adidas indgår kæmpe partnerskab

Formel 1jan. 07 , 12:08

Mercedes har annonceret en banebrydende flerårig aftale med Adidas, som fra 2025 bliver holdets nye officielle tøjpartner.

Aftalen markerer afslutningen på et langt samarbejde med Puma, der har klædt Mercedes-holdet på i en årrække.

Adidas, der træder ind i Formel 1-verdenen for første gang gennem denne aftale, vil designe og udvikle alt fra køreudstyr til beklædning for mekanikere og ingeniører. Samtidig bliver der lagt vægt på at kombinere høj ydeevne med stil, en signatur for det tyske sportsbrand.

Mercedes har understreget, at partnerskabet ikke blot er et skifte af leverandør, men en aftale, der vil "bryde ny grund i en sport, hvor millisekunder gør forskellen."

For fans af Mercedes er der også gode nyheder. Teamets nye uniformer og udstyr vil blive tilgængelige for offentligheden, og Adidas vil skabe eksklusiv fanwear, fodtøj og tilbehør inspireret af holdet og deres kørere. Dette træk signalerer en større satsning på at bringe motorsportens æstetik ud i gadebilledet og tiltrække en ny generation af F1-fans.

Adidas’ administrerende direktør, Bjørn Gulden, fremhævede, at motorsportens stigende popularitet har været en drivkraft bag aftalen.

"Vi er meget glade for at vende tilbage til motorsportens verden. Formel 1 når ud til nye forbrugere og har en enorm indflydelse på både sport og streetkultur,” sagde Gulden.

Forening af passion og innovation

Gulden understregede desuden, at partnerskabet med Mercedes er en mulighed for at forene passionen for hastighed og innovation. "Vi vil støtte kørerne og teamet til at presse grænserne på banen og bringe spændende livsstilsprodukter til fans udenfor banen."

For Mercedes repræsenterer skiftet et vigtigt signal om fremtidige ambitioner. Teamchef Toto Wolff kalder aftalen en “klar erklæring om vores intentioner for fremtiden.” Wolff fremhævede, at Adidas ikke blot er kendt for performance, men også for raffineret design og stil – noget, der passer perfekt til Mercedes' brandidentitet.

"Dette samarbejde er et afgørende skridt, der vil redefinere, hvad team- og fanwear betyder i Formel 1. Vi ser frem til at arbejde med Adidas og kæmpe for verdensmesterskaber sammen," sagde Wolff.

Mister det tyske landshold i 2027

Partnerskabet giver Adidas en stærk platform i Formel 1, netop som de forbereder sig på at miste deres mangeårige aftale med det tyske fodboldlandshold til Nike fra 2027. Med denne aftale sikrer Adidas sig en ny og global synlighed i en af verdens hurtigst voksende sportsgrene.

For Mercedes, der fortsat stræber efter at genvinde deres dominans i F1, kan denne aftale vise sig at være mere end blot kosmetisk – den understreger holdets vilje til at forny sig både på og udenfor banen.

Mest læste