Max Verstappens fremtid i Formel 1 ser pludselig mindre sikker ud, end den har gjort i årevis.
Den firedobbelte verdensmester har længe været synonym med
Red Bull Racing.
Men efter en usikker sæsonstart og stigende rygter om intern uro i teamet, rejses der nu spørgsmål om, hvor længe det tætte samarbejde mellem hollænderen og det østrigske team kan fortsætte.
En af dem, der kaster benzin på spekulationerne, er tidligere F1-kører
Juan Pablo Montoya, som nu direkte foreslår, at Verstappen bør acceptere en lavere løn for at skifte til
Mercedes.
Montoya siger i et interview med Plejmo, at Verstappen risikerer at miste sin forhandlingskraft, hvis Red Bull ikke hurtigt genvinder sin tidligere dominans.
- For seks måneder siden kunne Max have forlangt hvad som helst, og folk ville have betalt det. Men i den nuværende situation kunne han gå til Toto [Wolff] og sige: ‘Betal mig mindre – bare lad mig køre din bil’. Spørgsmålet er, om han er villig til det, udtaler den tidligere grandprix-vinder.
En skuffende start på sæsonen
Verstappen har blot én sejr i de første fire løb i 2025-sæsonen, og senest sluttede han helt nede på sjettepladsen i Bahrain. Det er en placering, der matcher hans dårligste resultat fra hele 2024.
Den formnedgang falder sammen med, at Red Bull ser ud til at blive overhalet af især McLaren, der har vundet tre af sæsonens første fire løb.
Og med Mercedes’ George Russell kun seks point bag ham i mesterskabet, er det ikke utænkeligt, at Verstappen ryger ud af top tre. Det er en placering, der ifølge flere kilder kan aktivere en exit-klausul i hans kontrakt.
Ifølge Montoya er det her, situationen bliver alvorlig.
- Det er begyndelsen på enden for
Max Verstappen i Red Bull, siger han.
Han mener, at Verstappen står ved en skillevej: Skal han jagte flere sejre og titler i en mere konkurrencedygtig bil, eller skal han holde fast i sin position som den bedst betalte kører i feltet?
Realitetstjek og nye prioriteringer
Rygter har tidligere nævnt Verstappens løn som den højeste på gridden, og både Mercedes og McLaren skulle angiveligt have forhørt sig om hans lønkrav, før de valgte andre kørere.
Montoya kalder beløbene “vanvittige” og understreger, at de færreste teams i dag vil være villige til at betale så høje summer, især ikke, hvis den medfølgende bil ikke garanterer sejre.
Helmut Marko, Red Bulls mangeårige rådgiver, har tidligere bekræftet eksistensen af en klausul, som gør det muligt for Verstappen at forlade holdet, hvis han falder under en vis placering i mesterskabet.
Om Verstappen vælger at benytte sig af den, og om det indebærer en lønnedgang, vides endnu ikke, men i følge Montoya må Verstappen snart tage stilling til, hvad der er vigtigst: penge eller chancen for at vinde igen.