Nico Hülkenbergs første podie i Formel 1 har skabt stor begejstring og giver nu Sauber nyt håb i kampen om femtepladsen i konstruktørmesterskabet.
Med sit første podie i Formel 1-karrieren kunne
Nico Hülkenberg for nylig fejre en milepæl efter 242 grandprix-weekender.
Podiepladsen kom i hus efter et løb, hvor regnvejr, en optimal strategi og konkurrenters uheld spillede en rolle.
Resultatet blev godt modtaget, og Hülkenberg selv fortalte, at han modtog over 700 beskeder efter begivenheden.
- Det tog mig en uges tid at komme igennem dem alle, men naturligvis fantastisk og rart at opleve, sagde Hülkenberg.
Sauber har gennemgået en markant forbedring siden sæsonens begyndelse, hvor holdet havde status som dumpekandidat.
Siden løbet i Barcelona har teamet oplevet fremgang og har i løbet af de seneste fire weekender scoret flere point end Red Bull.
Ifølge Hülkenberg er det primært bilens performance i de lange stints om søndagen, der har gjort en forskel.
Han mener, at holdet nu har en god racerbil og kan levere solide resultater selv fra mindre gode startpositioner.
Teamchefens erfaring bidrager
En vigtig faktor i den positive udvikling er Saubers nye teamchef, Jonathan Wheatley.
Han har tidligere været sportschef hos Red Bull Racing og bringer dermed solid erfaring med sig.
Hülkenberg fremhæver Wheatleys evne til hurtigt at identificere forbedringsmuligheder og skabe mere performance og struktur i teamet.
- Han ser på os med friske øjne og meget erfaring, udtalte han.
Med de seneste resultater er Sauber nu nummer seks i konstruktør-VM, og Williams på femtepladsen er inden for rækkevidde.
- Formentlig har alle midterhold en realistisk chance, og giver den et skud, sagde Hülkenberg.
Han vurderer, at kampen om placeringerne vil være tæt og først blive afgjort til allersidst i sæsonen.
Frem mod Belgiens Grand Prix, som er sæsonens tredje sprintweekend, vælger flere teams at prøve nye opgraderinger på trods af de begrænsede forberedelsesmuligheder.
Ferrari tester et modificeret baghjulsophæng, Red Bull har lavet mindre modifikationer, og Aston Martin, Racing Bulls og Williams introducerer også ændringer.
Saubers podieplacering var den første siden 2012.
Dermed er Haas nu det eneste team i den nuværende Formel 1-række uden en podieplacering.