Mercedes har i stilhed satset massivt på 2026-sæsonen i Formel 1, og det kan få konkurrenterne til at rynke brynene.
Ifølge tidligere verdensmester og nuværende F1-ekspert
Nico Rosberg, som selv vandt VM med Mercedes i 2016, har teamet allerede allokeret størstedelen af sine udviklingsressourcer til bilen, der skal køre under de nye tekniske regler næste sæson.
- Jeg hørte, at 75 procent af Mercedes’ ressourcer allerede er på næste år, sagde Rosberg til Sky Sports F1.
Med kalenderen nu rundet ind i juni og sæsonen halvvejs, bliver det tydeligt, at flere teams begynder at foretage det strategiske skifte mod fremtiden.
Men Mercedes’ tidlige og markante prioritering er bemærkelsesværdig.
Regelændringer skaber nyt landskab
2026 bliver et skelsættende år for Formel 1.
Det er første gang i nyere tid, at både motor og chassis ændres samtidig.
Især de nye regler for hybridmotorerne, hvor forholdet mellem elektrisk og forbrændingsdrevet kraft ændres markant, har vakt bekymring hos flere teams.
Spørgsmålet er, om motorerne vil kunne levere den nødvendige effekt, eller om vi ser begyndelsen på en ny teknologisk balance mellem teams, der har knækket koden, og dem der ikke har.
Mercedes, der har kæmpet for at finde fodfæste siden hybridreglementets seneste ændringer i 2022, ser nu muligheden for at genvinde det tekniske forspring, de havde i første halvdel af 2010’erne.
Rosberg peger på, at 2026 “er den største mulighed de sidste fem år for at springe foran og blive en dominerende kraft igen.”
Et strategisk valg med risici
Selvom fremtiden ser lovende ud for Mercedes, er det ikke uden risici at omfordele så mange ressourcer, mens sæsonen stadig er i gang.
Konstruktionstitlen giver ikke kun prestige men også store økonomiske belønninger, og forskellen mellem en anden- og en fjerdeplads kan måles i millioner af dollars.
Samtidig vil teams, der fortsat jagter sejre og point i 2025, have sværere ved at flytte fuldt fokus til det nye reglement, hvilket kan give Mercedes en taktisk fordel. Såfremt deres satsning bærer frugt.
Det er dog en fin balance.
Hvis 2025-bilen ikke bliver konkurrencedygtig, kan Mercedes blive nødt til at trække ressourcer tilbage fra 2026-projektet for at redde næste sæson.
Det vil i så fald mindske effekten af den tidlige omstilling, og dermed risikerer teamet at stå mellem to stole.
Men hvis strategien lykkes, kan Mercedes være i gang med at skrive næste kapitel i deres dominanshistorie.