Det intense opgør mellem
Red Bull og
McLaren i Formel 1 har fået en ny og fascinerende dimension efter afsløringen af, at
FIA udsendte to tekniske direktiver (TD’er) umiddelbart før Emilia Romagna Grand Prix.
Disse direktiver, og deres potentielle indvirkning på bilernes ydeevne, har antændt spekulationer om, hvorvidt FIA’s indgreb har spillet en rolle i den tydelige præstationsændring mellem Miami og Imola.
Den første tekniske direktiv handlede om måling og materialer i bilernes "skid blocks", som er det beskyttelsesmateriale der er under bilen og som kontrolleres efter hvert løb.
Nogle teams havde angiveligt fundet kreative måder at bestå dybdemålingen på, uden nødvendigvis at følge intentionen med reglen.
FIA præciserede derfor både materialetype og montering, hvilket potentielt har tvunget visse hold til at hæve bilens kørehøjde. Et vigtigt parameter for aerodynamisk effektivitet.
Red Bull har brokket sig højlydt
Det anden direktiv opstod som en kommunikation mellem FIA og Red Bull om dækafkøling, og her er det især brugen af vandsystemer til at regulere temperaturen i hjulkomponenterne der er i fokus.
FIA afviste disse ideer og sendte derefter den samme afvisning til alle teams for at forhindre udnyttelse af gråzoner.
Denne praksis er almindelig i F1 og bruges ofte til at afkode, om et hold har udviklet noget, de andre ikke har fanget endnu.
Hos Red Bull har man ikke udelukket, at disse direktiver spillede en rolle i, at McLaren ikke længere var dominerende som i Miami.
Christian Horner sagde efter Imola:
- Vi var mere overraskede over McLarens manglende performance end vores egen.
Det antyder, at Red Bull mener, at McLarens nedgang kan skyldes et teknisk tilbageskridt snarere end, at Red Bull selv har fundet afgørende fart.
McLaren står dog stejlt på, at ingen af de to direktiver havde nogen som helst betydning for deres bil.
"Gode nyheder for os"
Kilder internt i teamet siger til the-race.com, at skid block-direktivet ikke medførte ændringer i MCL39, og at deres dæk- og bremsesystemer gentagne gange er blevet inspiceret og godkendt af FIA.
Ligesom de også blev det efter Miami.
Teamchef
Andrea Stella gik endda så langt som til at sige, at rivalernes mistanker blot viser, at de kigger de forkerte steder:
- Det er gode nyheder for os, når rivalerne fokuserer på noget, som ikke engang eksisterer i vores bil, udtalte han og lod forstå, at det i virkeligheden er McLarens samlede pakke og udviklingsstrategi, der skaber resultaterne.
Yderligere spænding venter, når det næste tekniske direktiv om fleksible vinger træder i kraft op til Spaniens Grand Prix.
Dette direktiv kræver, at alle teams justerer og stiver deres frontvinger af for at bestå strammere belastningstests. Ifølge Ferrari-boss Fred Vasseur vil alle derfor komme med nye vinger, hvilket kan føre til “et reset i performance.”