gettyimages 1725831430

Panik: Pirelli overvejer store dæk-restriktioner forud for Qatars GP

Formel 1nov. 07 , 21:15
Pirelli overvejer igen at indføre nødforanstaltninger ved Qatars Grand Prix på grund af bekymringer om dæksikkerhed og ekstremt slid på Lusail-banen.
F1’s dækleverandør Pirelli overvejer at indføre maksimale stintlængder ved det kommende Qatar Grand Prix.
Beslutningen skyldes frygt for potentielt farlige dæk som følge af de særlige forhold på Lusail International Circuit, der er kendt for sin ekstreme belastning af dækkene.
Ved løbet i 2023 blev Pirelli allerede tvunget til at indføre nødforanstaltninger efter bekymrende slidmønstre blev observeret under træningerne.
Dengang blev kørerne begrænset til maksimalt 18 omgange pr. sæt dæk, hvilket reelt tvang alle til at køre med tre planlagte pitstop.
En lignende løsning kan nu være på vej igen.
Sikkerhed i fokus efter slidproblemer i 2023
Qatars bane stiller helt særlige krav til dækkene.
Kombinationen af aggressive kerbs, høje hastigheder i langtrukne sving og en særdeles slibende asfalt skaber store udfordringer for dækkenes holdbarhed.
Hertil kommer høje temperaturer og støv fra ørkenmiljøet, som bidrager til et ustabilt og nedbrydende vejgreb.
Pirellis motorsportsdirektør, Mario Isola, forklarer bekymringen:
- Hvis slidbanen bliver for tynd, er dækket ikke længere beskyttet. Så skal der kun en lille sten eller splint til at flænse gummilaget.
Selv efter ændringer i kerb-designet før 2023-løbet, hvor man sænkede de mest aggressive kantsten, fortsatte problemerne med overdreven dækslid.
Det har nu ført til overvejelser om igen at begrænse antallet af omgange, et sæt dæk må bruges.
Strategisk betydning af mulige begrænsninger
Hvis Pirelli gennemfører begrænsninger i 2025, kan det betyde krav om mindst to pitstop i det 57 omgange lange løb.
Dette vil påvirke holdenes strategi markant og gøre dækstyring til en endnu vigtigere faktor.
Banens layout med lange, hurtige sving og hårde nedbremsninger skaber store belastninger og varmeudvikling i dækkene, som hurtigt slider både slidbanen og dækkets struktur.
Med erfaringerne fra 2023 in mente arbejder Pirelli nu proaktivt for at undgå, at sikkerheden igen kommer under pres.
En endelig beslutning om begrænsninger ventes i dagene op til løbsweekenden.
Mest læste

Mest læste

Loading