Kørerne havde fart, teamet havde en plan, men noget manglede. Piastri løfter sløret for, hvorfor McLaren aldrig kom tæt nok på Red Bull i Japan.
Forventningerne var tårnhøje, da McLaren rullede ud på Suzuka med en bil, der i alle træningspas lignede feltets stærkeste.
Oscar Piastri og Lando Norris satte tempoet, mens Red Bull syntes at halte en smule efter – i hvert fald på papiret.
Men Formel 1-løb afgøres sjældent i træningen, og da kvalifikationen skulle køres, satte Max Verstappen tingene på plads med sin 41. pole position i karrieren.
Kampen i selve løbet begyndte ellers lovende for McLaren-duoen. Begge fik en god start og lagde pres på hollænderen, men den regjerende verdensmester havde koldt vand i blodet og bevarede sin føring.
Det, der på forhånd havde lignet et McLaren-opgør med Red Bull, udviklede sig hurtigt til et løb, hvor Verstappen aldrig for alvor blev truet.
McLaren havde kortvarigt en taktisk fordel med to biler mod én i front. Et muligt overtag under pitstoppene lurede, da Piastri kom ind først. Men undercut-effekten udeblev.
Piastri forblev bag Norris, og briten kom kun med nød og næppe ud af pitten uden at ramme Verstappen – han måtte endda krydse et stykke græs i processen.
Hollænderen fastholdt sin føring, mens McLaren måtte nøjes med placeringerne to og tre.
Australske Piastri forklarede, at Suzukas karakter og dækkets opførsel spillede en nøglerolle. Dæksliddet var usædvanligt lavt denne weekend, og det ændrede dynamikken fuldstændigt.
-Når der næsten ikke er nogen degradering, og alle presser konstant, er der få chancer for at udnytte bedre dæk. Og det gør det svært at lave forskellen, uanset hvor god bilen er, lød det fra Piastri.
For McLaren betød det, at selv med overlegen fart under de frie træninger, blev de taktiske muligheder stærkt begrænsede.
Med en fastlåst strategi og minimal slitage kunne Red Bull fokusere på at holde fronten – og det gjorde de til perfektion.
Oscar Piastri så dog ikke kun mørkt på udfaldet. I hans optik blev selve løbet gennemført solidt, og der blev ikke begået store fejl.
Til gengæld anerkendte han, at kvalifikationen fik stor betydning:
"Jeg fik ikke det maksimale ud af bilen lørdag, og det satte scenen for søndag. Med så lidt variation i strategier, blev startplaceringen endnu vigtigere."
Han peger også på trafik og timing som faktorer, der gjorde det svært for teamet at forsøge noget anderledes.
George Russell havde lige været i pitstop, og Charles Leclerc var tæt på, da McLaren skulle beslutte deres næste træk – hvilket eliminerede al fleksibilitet i strategien.
Alt i alt en weekend, hvor McLaren viste styrke, men samtidig måtte konstatere, at Formel 1 i høj grad er et spil om detaljer.