Når man nævnes på den måde, er det sjældent et godt tegn. Kommentaren er kontant og rejser nye spørgsmål om, hvad der kan vente fremadrettet.
Da
Liam Lawson blev forfremmet til
Red Bull-raceren i starten af 2025-sæsonen, var det kulminationen på en lang og lovende opstigning gennem motorsportens rækker.
Den 23-årige newzealænder, som tidligere havde leveret stærke præstationer i Super Formula og Formel 2, overtog pladsen fra Sergio Pérez.
Virkeligheden i Formel 1’s topklasse viste sig dog hurtigt at være ubarmhjertig.
Efter en skuffende debut i Australien, hvor han kvalificerede sig næstsidst og udgik af løbet, gik det ikke meget bedre i Kina.
Lawson sluttede uden for pointene, og efter bare to Grand Prix’er blev han sendt tilbage til Red Bulls juniorteam,
Racing Bulls.
Her har han siden kæmpet side om side med Isack Hadjar, men stadig uden at score point.
I et felt, hvor unge talenter konstant står klar i kulissen, og hvor hver weekend er en eksamen, er presset på Lawson blevet synligt større.
Flere eksperter er begyndt at spekulere i, om han overhovedet får lov at køre sæsonen færdig.
Skepsis fra velkendt kilde
Ralf Schumacher bragte for nylig emnet på banen i podcasten Backstage Boxengasse.
Den tidligere Grand Prix-vinder sagde, at han ikke ser Liam Lawson gennemføre 2025-sæsonen, og kommentaren har vakt genlyd i paddocken.
Ifølge F1 Oversteer, der har fulgt udviklingen tæt, er der stadig officiel tillid til Lawson i Red Bull-systemet.
Men i praksis halter han efter sin makker Hadjar i alle centrale statistikker, både i kvalifikation, sprintløb og hovedløb.
Hadjar har hentet fem point og en ottendeplads som bedste resultat, mens Lawson ikke har været i nærheden af point i sæsonen hidtil.
Med flere stærke navne i spil som Arvid Lindblad og Pepe Marti i Formel 2, og begge med tætte bånd til Red Bull, begynder alternativerne at ligne mere end blot reserveplaner.
En dyr og brat afslutning?
En udskiftning af Lawson vil ikke blot være et sportsligt nederlag. Økonomisk set vil det også være en beslutning med konsekvenser.
Lawson anslås at tjene omkring 7 millioner kroner i løbet af en sæson. Dertil kommer de mange millioner Red Bull har investeret i hans udvikling gennem juniorteamet siden 2019.
Ydermere er der prestigeværdien i at lykkes med egne talenter, men hvis resultaterne udebliver, og selvtilliden fortsætter med at smuldre, kan det meget vel være, at Ralf Schumacher får ret.
Hvis Liam Lawson bliver sat på porten hos Racing Bulls, vil det muligvis være første gang i Formel 1's historie, at en kører er blevet fyret fra to hold i samme sæson.