Han kom med store forventninger, men virkeligheden har vist sig at være en ganske anden.
Lewis Hamiltons første sæson i
Ferrari har på mange måder været et kulturchok. Resultaterne er udeblevet, samarbejdet med teamet halter, og frustrationerne har mere end én gang fundet vej til teamradioen.
Det så man blandt andet i Miami, hvor Hamilton offentligt satte spørgsmålstegn ved strategien, da han blev bedt om ikke at overhale
Charles Leclerc på trods af bedre fart.
Efterfølgende kaldte Hamilton selv sine udtalelser for “sarkastiske”, ken ikke alle køber den forklaring.
Én af dem, der stiller sig kritisk overfor den britiske racerkørers adfærd, er tidligere Formel 1-kører
Ralf Schumacher, der nu er analytiker på Sky Sports.
Han finder det uforståeligt, at en kører med Hamiltons erfaring og alder stadig reagerer så følelsesladet.
Ifølge RacingNews365 mener Schumacher, at det ville have klædt den syvdobbelte verdensmester at erkende fejlen direkte frem for at forsøge at pakke det ind i humor.
Risiko for splid i Maranello
Ferrari har brug for stabilitet og tillid, ikke mindst i et år, hvor McLaren buldrer af sted.
Ifølge Ralf Schumacher er Hamiltons opførsel i Miami ikke bare et spørgsmål om dårligt humør i en enkeltstående situation.
Tværtimod mener han, at det er begyndelsen på noget, der kan udvikle sig til et reelt problem for Ferraris interne dynamik.
– Folk hos Ferrari har nu fået et indtryk af Hamilton internt. Sådan noget sætter sig. Det skader relationen, og det vil blive diskuteret, især i kulisserne, forklarer Schumacher.
Den tidligere Formel 1-kører peger desuden på et andet problem, som ikke umiddelbart er Ferraris egen skyld:
– De krav han stiller, matcher ikke hans nuværende niveau.
Hamilton ligger i øjeblikket nummer syv i kørermesterskabet med 41 point – 12 færre end holdkammeraten Leclerc.
I konstruktørernes stilling er Ferrari blot nummer fire med 94 point, langt efter McLaren, der topper med 246.
Nye vaner – eller gamle fejl?
Tilpasningen til livet i Ferrari har vist sig mere krævende end forventet for Hamilton.
Forholdet til race engineer Riccardo Adami er stadig i sin spæde fase, og sammenligningen med det velfungerende samarbejde med Peter Bonnington hos Mercedes er uundgåelig.
Ralf Schumacher fremhæver, at Hamilton bør tage ved lære af yngre kørere som Oliver Bearman, der uden at brokke sig har tilpasset sig lynhurtigt hos Haas.
Schumacher efterlyser en mere ydmyg tilgang, hvor Hamilton bare accepterer, at han ikke længere sidder i den bedste bil.