Red Bull gør sig klar til en ny æra i Formel 1 fra 2026, men holdets chef
Laurent Mekies slår fast, at man ikke forventer at dominere fra begyndelsen.
Formel 1 står over for en omfattende regelændring i 2026, hvor både motor- og chassisreglementet ændres markant.
For Red Bull bliver det samtidig et historisk skifte, da holdet for første gang skal stille op som fuldgyldigt fabrikshold med sin egen motorproduktion under Red Bull Powertrains i samarbejde med Ford.
Alligevel dæmper teamchef Laurent Mekies forventningerne.
- Det er i sandhed et Mount Everest, men vi står overfor det på Red Bull-måden. Vores virksomhed ved, hvordan man bestiger bjerge, sagde han til Autosprint.
- Vi har alt, hvad vi behøver, for at komme så hurtigt frem som muligt, men vi er ikke urealistiske: vi forventer ikke at vinde allerede i 2026.
Et gigantisk projekt i vente
Mercedes-boss Toto Wolff har tidligere beskrevet opgaven som "et Mount Everest at bestige" for Red Bull, og det er en vurdering, Mekies ikke afviser.
Mercedes havde i 2014 succes med at dominere den seneste store motorreform og er derfor en af de bedst placerede til at vurdere udfordringen.
Mekies fremhæver, at Red Bull er i en enestående position til at påtage sig opgaven.
- Kun Red Bull i moderne tid har formået at bygge et hold fra bunden og vinde verdensmesterskaber, og kun Red Bull kunne bygge en motor uafhængigt, sagde han.
Ingen tidsfrist for succes
Selv om målet er at blive konkurrencedygtig så hurtigt som muligt, understreger Mekies, at der ikke er nogen specifik deadline for, hvornår projektet skal føre til nye titler.
- Der er ingen tidsfrist, men vi er i stand til hvad som helst, lød det fra franskmanden.
Red Bull har vundet de seneste seks konstruktørmesterskaber og står nu foran en udfordring, der kan ændre Formel 1-hierarkiet i de kommende år.
Hvor hurtigt det nye motorprojekt kan levere resultater, bliver et af de helt store spørgsmål frem mod 2026-sæsonen.