Red Bull fortsætter med at udvikle sin nuværende Formel 1-bil, selv om det kan gå ud over arbejdet med 2026-projektet. Teamchef
Laurent Mekies forklarer, hvorfor det er et bevidst og nødvendigt valg.
Mens flere Formel 1-hold allerede har stoppet udviklingen af deres nuværende biler for at fokusere på 2026-reglementet, vælger Red Bull at gå den modsatte vej.
Teamet har fortsat med at introducere nye opgraderinger til RB21, senest et nyt gulv i Monza og en frontvinge i Singapore.
Ifølge chefingeniør Paul Monaghan havde holdet “lige nok kapacitet” til at få opgraderingerne implementeret uden at forstyrre 2026-planerne væsentligt.
Men Red Bull er bevidst om, at beslutningen koster tid og ressourcer, som ellers kunne være brugt på næste generations bil.
Efter Singapore Grand Prix forklarede teamchef Laurent Mekies, at valget var strategisk:
- Det er vigtigt, at vi forstår, om projektet stadig rummer mere potentiale. Vi bruger de samme værktøjer og metoder til næste års bil, så vi skal sikre os, at de virker, før vi begynder på 2026-projektet, sagde han ifølge Autosport.com.
Mekies: ’Vi skal stole på vores metoder’
Red Bull har i en periode kæmpet med, at data fra simulator og vindtunnel ikke stemte overens med resultaterne på banen.
Derfor handler det nu om at genskabe tillid til udviklingsværktøjerne.
- Det er vigtigt, at vi bekræfter, at vores måde at analysere data på er korrekt. Hvis vi kan levere den ønskede performance med årets bil, giver det os tillid til arbejdet med næste års model, forklarede Mekies.
Han erkendte, at indsatsen har en pris:
- Selvfølgelig sker det på bekostning af 2026-projektet, men for os er det den rigtige balance.
Forskellig strategi fra konkurrenterne
Hos McLaren har man valgt en anden tilgang.
Teamchef Andrea Stella bekræfter, at McLaren for længst har stoppet udviklingen af 2025-bilen for at koncentrere sig fuldt om 2026.
Han påpegede, at Red Bulls fortsatte udvikling har været med til at udligne forskellen mellem holdene.
For Red Bull handler prioriteringen dog om at undgå at gå ind i den nye æra “blindt”.
Ved at bruge den nuværende bil som testgrundlag håber holdet at sikre, at fejl i data og værktøjer bliver rettet, inden udviklingen af 2026-bilen for alvor går i gang.