Der er uro i maskinrummet hos Red Bull Racing, efter en 2025-sæsonstart der langt fra lever op til holdets egne standarder.
Efter Max Verstappens fjerdeplads i Kina og endnu et pointløst løb fra Liam Lawson, har Helmut Marko nu bekræftet, at teamet indkalder til et hastemøde i den kommende uge.
"Denne uge er der møde i Milton Keynes for at diskutere, hvornår og hvordan vi kan lukke hullet," udtalte Marko til Sky Deutschland. "Vi er bekymrede, men vi smider ikke håndklædet i ringen."
Red Bulls problemer er dobbeltsidede: på den ene side har Verstappen endnu ikke vist den dominerende form, der tidligere sikrede ham tre verdensmesterskaber i træk, og på den anden side kæmper holdets nye kører, Liam Lawson, med at finde fodfæste.
Lawson sluttede helt nede som nummer 15 i Shanghai, og det efter en sæsonåbning i Australien, hvor han både kvalificerede sig sidst i sprint og grand prix og endte med at udgå i løbet. Trods fremskridt undervejs har han endnu ikke scoret et eneste point.
Samtidig begynder presset at stige internt. Yuki Tsunoda, som i år kører for Racing Bulls, har åbent sagt, at han vil være "100 procent klar" til at overtage en Red Bull-styring fra det japanske grand prix, hvis det bliver nødvendigt – en kommentar, der blot understreger usikkerheden omkring Lawsons fremtid på holdet.
Verstappen selv havde et løb i Kina præget af svigtende fart på medium-dækkene, hvilket ifølge Marko var udslagsgivende for det skuffende resultat.
"Vi tabte løbet på det første sæt mediums," forklarede han. "Starten var heller ikke ideel, hvor Max mistede placeringer. Måske havde han i baghovedet, at dækkene var sårbare, og tog det derfor for roligt."
Teamet mente dog, at farten vendte tilbage på hårde dæk. "På hard var vi lige så hurtige som frontløberne, og vi fik lukket hullet til Leclerc, men det var for sent."
Med 36 VM-point til Verstappen og nul til Lawson, befinder Red Bull sig i en uvant position – ikke kun i forhold til tidligere års dominans, men også i forhold til den interne stabilitet.
McLaren og Mercedes har for alvor meldt sig ind i topkampen, og Red Bull er nu nødt til at finde svar hurtigt, hvis de vil forblive en del af titelkampen.
Spørgsmålet er ikke kun, hvordan Red Bull kan forbedre RB21’eren, men også om holdet allerede nu vil overveje at skifte ud på kørersiden – et tema, der kan blive endnu mere aktuelt, hvis Tsunoda fortsætter med at levere solide præstationer hos søsterteamet.