Når
Red Bull stiller op til weekendens Formel 1-grandprix i Belgien, bliver det uden
Christian Horner på pitmuren.
For første gang i holdets 20-årige historie er han ikke længere ved roret.
I stedet har
Laurent Mekies overtaget ledelsen, efter han blev forfremmet fra søsterteamet Racing Bulls.
Men selvom teamet kører videre, er historien om Horners pludselige exit langt fra afsluttet.
Ifølge en rapport fra Planet F1 er der stadig stor frustration blandt Red Bull-medarbejdere over den måde, Horner blev afskediget på.
Flere ansatte betegner afskedigelsen som “afvisende” og savner en reel forklaring.
Officielt har teamet kun anerkendt Horners bidrag på sociale medier, men hverken pressemeddelelser eller interne udmeldinger har givet svar på, hvorfor den mangeårige teamchef måtte forlade sin post.
Internt opbrud og manglende opbakning
Red Bull står i år over for en af deres svageste sæsoner i nyere tid, og det sker samtidig med et skifte i ledelsesstrukturen.
Max Verstappen leverer stadig stærke præstationer, men bilen har vist sine begrænsninger, hvilket Yuki Tsunodas beskedne pointantal i sæsonens første 10 løb tydeliggør.
Samtidig har afskedigelsen af Horner skabt splittelse internt i teamet. Flere medarbejdere føler, at han fortjente en mere respektfuld afgang.
Ifølge rapporten ønskede Red Bulls østrigske ejere at skabe en ny identitet i teamet og distancere sig fra opfattelsen af Red Bull som en britisk ledet organisation.
Den nye direktør, Oliver Mintzlaff, har med støtte fra Helmut Marko tydeligt markeret, at “Østrig har kommandoen”.
Mekies får derfor ikke samme beføjelser, som Horner tidligere havde.
Udover Horner er også kommunikationschef Paul Smith og marketingchef Oliver Hughes blevet afskediget.
Beslutningerne har ifølge flere kilder skabt uro og “modløshed” blandt personalet på fabrikken i Milton Keynes.
Horner planlægger comeback i Formel 1
Horner har i sin afskedstale til medarbejderne udløst stærke reaktioner, og flere var ifølge oplysninger i tårer under talen, der blev efterfulgt af minutters klapsalver.
Han har stået i spidsen for 14 mesterskaber, seks i kørernes og otte i konstruktørernes mesterskab, og hans afgang vurderes af flere som et brud med den historiske kerne i teamet.
Det forlyder, at Horner allerede er i dialog med Cadillac, som træder ind i Formel 1 fra næste sæson.
Der spekuleres i, at han kan få en ledende rolle i organisationen, hvor Graeme Lowdon for nyligt er blevet udnævnt som teamchef.
Skulle Horner skifte til en ny aktør i feltet, frygter flere hos Red Bull, at han vil kunne tage nøglepersoner med sig.
Medarbejdernes fortsatte støtte til Horner tyder på, at hans betydning rækker ud over blot resultater og pokaler.