gettyimages 2188901813

Regelændring kan give Red Bull vinger

Formel 1mar. 17 , 19:12

FIA’s seneste stramning af reglerne omkring fleksible bagvinger kan vise sig at være en gave for Red Bull og Max Verstappen, men samtidig en stor udfordring for McLaren.

Med nye tekniske direktiver, der træder i kraft fra det kinesiske Grand Prix denne weekend og endnu en ændring ved det japanske Grand Prix, er Formel 1’s diskussion om fleksible bagvinger langt fra ovre.

FIA annoncerede efter det australske Grand Prix, at bagvingernes bevægelse vil blive strammere reguleret. Fra Japan vil den tilladte fleksibilitet i slot gap mellem vingens hovedplan og flap reduceres fra 2 mm til kun 0,5 mm - det kan du læse mere om her.

Baggrunden for ændringen er videomateriale fra Albert Park, der angiveligt viser fortsat overdreven fleksibilitet i visse holds bagvinger – selvom alle biler bestod FIA’s officielle test.

Rammer McLaren hårdt

Især McLaren har været i søgelyset efter sæsonåbningen i Australien, hvor holdets bagvinge havde en relativt stor åbning mellem de øvre og nedre flapper. Her vurderes det, at en fleksibel bagvinge kan give en fordel på op til tre til fire tiendedele af et sekund pr. omgang.

Fordelen ved en fleksibel bagvinge er, at den muliggør opsætninger med mere downforce uden at gå markant på kompromis med tophastigheden. Det forbedrer bilens evne til at tage sving, mindsker dækforbruget og sikrer en optimal balance mellem greb og fart.

For McLaren kan de nye regler tvinge holdet til svære beslutninger. Mindre fleksibilitet i bagvingen betyder potentielt højere dækslid, større udfordringer med at holde tophastigheden og en generelt sværere balance i bilen.

Verstappen havde problemer med at følge med i Australien

Det kan være et markant tilbageslag for holdet, der imponerede i Melbourne, hvor Lando Norris og Oscar Piastri var blandt de hurtigste på banen – især i de afsluttende omgange, hvor Verstappen kæmpede med dækslid.

Red Bull derimod kan gå styrket ud af ændringen. Holdet kørte i Australien uden en bagvinge med samme fleksibilitet som McLaren, hvilket betyder, at ændringerne ikke vil påvirke dem i samme grad.

Verstappen havde svært ved at holde trit med McLaren i Melbourne, men de nye restriktioner kan potentielt vende billedet til hans fordel fra og med Kina.

Mest læste