standard billede til web 2025 04 09t092548660

Sådan bliver vejret til Bahrains Grand Prix

Formel 1apr. 09 , 10:00

Vejret snyder sjældent i Bahrain – men denne gang er der nuancer, som det ikke er alle, der vil lægge mærke til, før det - måske - er for sent.

Når Formel 1-feltet ruller ud på Bahrain International Circuit i denne uge, venter der kørere og teams en omgang i hede og fugtighed, som kan få selv de mest erfarne mekanikere til at svede bag pitvæggen.

Efter Max Verstappens suveræne sejr i Japan er scenen sat for endnu et intenst opgør i Bahrains ørkensand.

Men det er ikke kun duellerne på banen, der kan blive afgørende – vejret spiller som altid en central rolle, og denne gang har det flere facetter, der kan påvirke alt fra dækstrategi til motorkøling.

Høj varme og stigende luftfugtighed

Fredagen indledes med temperaturer på omkring 32 grader og en moderat luftfugtighed på 45 procent under den første træningssession, der afvikles tidligt på eftermiddagen.

Vinden kommer fra nordvest med en hastighed mellem 16 og 32 km/t, hvilket kan give små, men mærkbare forskelle i bilernes balance i svingene – især i det åbne første sektorafsnit.

Når mørket falder på klokken 17:59 lokal tid, tændes de karakteristiske projektører, og anden træning køres under de kunstige lysforhold, der giver mere stabile temperaturer, men til gengæld højere luftfugtighed – op til 69 procent.

Natten til lørdag holder vejret sig stabilt, og der er kun 5 procent risiko for regn.

Ifølge Motorsport.com stiger luftfugtigheden betragteligt i løbet af aftenen, hvilket kan betyde, at teams må justere på deres køleindstillinger og måske skrue ned for motoreffekten for at undgå overophedning.

Minimal regn, udfordrende forhold

Lørdagens vejr spejler fredagens forhold med en smule højere temperatur – op til 33 grader – og nogenlunde samme vindforhold.

Luftfugtigheden forbliver et centralt element, især under kvalifikationen lørdag aften, hvor den igen forventes at ligge tæt på 67 procent.

Chancen for regn holder sig lav, kun omkring 3-4 procent, hvilket fjerner usikkerhedselementet, men samtidig stiller skarpe krav til præcisionen i setuppet.

De konstante temperaturer og den begrænsede vindretning gør det muligt for teams at opbygge en ret solid datamængde fra træningssessionerne, som kan overføres direkte til løbet.

Men når dæktemperaturer balancerer på grænsen, bliver de mindste udsving i banetemperaturen pludselig altafgørende.

Varmen letter, men ikke presset

Selve løbsdagen byder på marginalt lavere temperaturer. Prognosen lyder på omkring 31 grader, når løbet går i gang klokken 18:00 lokal tid.

Solen går ned samtidig med, at starten gives, og luftfugtigheden topper omkring 65 procent i takt med, at mørket sænker sig over Sakhir.

Det giver dog ikke anledning til de store bekymringer fra meteorologisk side – vejret forventes at forblive tørt og stabilt hele aftenen.

Samlet set tegner vejret til årets Bahrain Grand Prix sig som en velkendt, men alligevel krævende størrelse.

Mens regnen holder sig væk, vil den trykkende varme og fugtigheden kunne påvirke både fysikken hos kørerne og bilernes performance og dermed være med til at afgøre, hvem der står øverst på podiet søndag aften.

Mest læste