Når Formel 1-feltet denne weekend ruller ud på den ikoniske Suzuka-bane til det japanske Grand Prix, vil ét hold skille sig særligt ud – i bogstavelig forstand.
Haas F1 har nemlig præsenteret en iøjnefaldende og smuk kirsebærblomst-lakering, der skal pryde holdets biler under hele løbsweekenden.
Med lyserøde detaljer oven på det velkendte rød-hvide-sorte design markerer teamet ikke bare en æstetisk forandring, men også en strategisk og følelsesmæssig tilknytning til Japan og deres nyetablerede samarbejde med Toyota.
Lakeringen er en hyldest til Sakura, det japanske kirsebærtræ, som hvert forår maler landet i bløde, blomstrende farver. Her bringes naturens skønhed over i motorsportens højoktanverden – og symbolikken er ikke tilfældig.
I oktober 2024 indgik Haas nemlig en flerårig teknisk aftale med Toyota Gazoo Racing, hvilket markerede Toyotas tilbagevenden til Formel 1 for første gang siden 2009.
Samarbejdet dækker over alt fra design og teknik til produktion og skal styrke Haas' konkurrencedygtighed i en tid, hvor holdet er under ny ledelse.
Teamchef Ayao Komatsu, som selv er født i Japan, har taget over efter Guenther Steiner og står nu i spidsen for en revitalisering, der allerede har givet resultater.
Med Esteban Ocon og det unge talent Oliver Bearman i cockpittet ligger holdet i øjeblikket nummer seks i konstruktørmesterskabet – en solid position for et team, der længe har kæmpet i bunden. Suzuka bliver derfor ikke bare en almindelig løbsweekend, men næsten en slags "hjemmebane" for Haas.
Oliver Bearman, der tidligere har testet en Super Formula-bil på Suzuka, ser frem til weekenden med stor forventning:
- Jeg glæder mig virkelig til at køre i Japan. Banen ser fantastisk ud, og med vores partnerskab med Toyota Gazoo Racing bliver det et stort event for hele teamet, udtaler han og fortsætter.
- Allerede ved testen var fansene fantastiske, så jeg kan næsten ikke vente med at komme tilbage og opleve stemningen til et rigtigt Grand Prix.
Esteban Ocon deler begejstringen – både for banen og for de japanske fans.
- Suzuka er for mig den bedste bane på kalenderen. Første sektor er hurtig, flydende og kræver præcision – det gør det ekstra tilfredsstillende, når man rammer en god omgang, siger han.
- Og så er der fansene. De er helt unikke, altid passionerede og kreative. Jeg har set nogle vilde DRS-kostumer gennem årene – det er en fornøjelse at være tilbage, slutter franskmanden.
Ocon har tidligere haft gode resultater i Japan, blandt andet en fjerdeplads i 2022, og håber at gentage succesen i år. Han ser løbet som en mulighed for at få en god start på sæsonens første triple-header.