Når Formel 1-feltet ruller ud på legendariske Suzuka til weekendens japanske Grand Prix, bliver det med en helt særlig visuel markering fra Red Bull Racing.
Holdet har nemlig løftet sløret for en unik bemaling på RB21-raceren, som hylder deres mangeårige motorpartner Honda – og deres sidste hjemmeløb sammen, inden samarbejdet afsluttes og erstattes af en ny alliance med Ford fra 2026.
Den nye bemaling er langt fra tilfældig. Den ikoniske hvide farve er inspireret af Honda RA272 – bilen som Richie Ginther kørte til Hondas første Formel 1-sejr i Mexico i 1965.
Red Bull har dog måttet justere farvenuancen en anelse for at imødekomme vægtkravene, men symbolikken står klart: Hvid og rød som det japanske flag, med metallicrøde tyre på motordækslet og en rød sol på næsen, som en direkte reference til "Landet med den opstigende sol".
Detaljerne er gennemført. Honda-logoerne på bilen er redesignet med 60’er-æstetik, og på næsen finder man et særligt logo, der markerer 60-året for Ginthers historiske sejr.
Liveryen vækker også minder om Red Bulls hvide bemaling ved Tyrkiets Grand Prix i 2021 – et løb, der dengang blev brugt som hyldest til Honda, da Japans GP blev aflyst på grund af COVID-19.
Men i 2024 er der noget særligt over Suzuka. Ikke kun fordi det markerer enden på en æra, men fordi en ny begynder. Yuki Tsunoda debuterer i Red Bull-raceren på hjemmebane, efter at være blevet forfremmet fra søsterholdet Racing Bulls som erstatning for Liam Lawson.
Den 24-årige japaner kalder det selv "skæbne", at han får sit første løb for Red Bull netop i Suzuka.
- Ærligt talt havde jeg aldrig forestillet mig, at jeg skulle køre for Red Bull til det japanske Grand Prix, sagde Tsunoda ved et Honda-arrangement i Aoyama.
- Det er det sidste år af Red Bull og Hondas partnerskab, så at få lov at køre i Suzuka for Red Bull føles som om, det hele bare er faldet i hak.
Med ydmyghed, men også ambition, tilføjer han:
- Jeg vil ikke sætte forventningerne for højt, men jeg vil gerne på podiet. Det bliver selvfølgelig svært fra starten, så mit fokus er at lære bilen at kende – og hvis det føles naturligt, så kan resultaterne komme derfra.