Det lyder som et fantasiprojekt, og det var det måske også.
En central London-bane med ikoniske omgivelser, historiske bygninger og et budget i milliardklassen. Idéen om et Grand Prix i hjertet af den britiske hovedstad nåede længere, end de fleste tror.
Allerede i 2012 blev de første planer for et Formel 1-løb i London præsenteret, bakket op af daværende F1-chef Bernie Ecclestone.
Planen var at skabe en gadebane, der skulle snige sig gennem byens mest berømte kvarterer og landemærker fra Trafalgar Square til Buckingham Palace.
Det mest opsigtsvækkende var dog ruten gennem Admiralty Arch, et fredet bygningsværk med blot fem meter brede passager.
Formel 1-biler med 180 km/t gennem en arkade bygget til hestevogne lyder måske absurd, men det var en del af visionen.
Simulationer og superstjerner
Selv om dele af pressen kaldte projektet en fantasi drevet af politisk pres, udviklede planerne sig hurtigt.
Tegnestuen Populous blev hyret til at visualisere banen, og McLarens sponsor Santander skabte en digital simulation med en racer, der fløj forbi Big Ben og ned ad The Mall.
Jenson Button kaldte svinget ved Admiralty Arch for ”det mest skræmmende, jeg nogensinde har kørt i simulation”, mens
Lewis Hamilton tørt bemærkede:
- Der er kun én, der kommer helskindet igennem. Ham med de største nosser.
Planen ville koste omtrent 2,2 milliarder kroner at realisere og blev endda lanceret med kendisser som Rio Ferdinand og Melanie Sykes, der testede ruten på simulator foran medierne.
Ifølge TalkSport.com blev der gjort endnu et forsøg med en alternativ rute omkring det olympiske stadion, men også dette projekt gik i stå, da West Ham sikrede sig rettighederne til området.
Drømme genopstår og slukkes
I 2023 fik ideen om et London Grand Prix en ny renæssance. Denne gang var Docklands i Østlondon omdrejningspunktet med en rute rundt om London City Airport og flydende tribuner med plads til op imod 95.000 tilskuere.
Projektet blev præsenteret som bæredygtigt og fleksibelt, da asfalten i hverdagene ville kunne fungere som cykelstier og gangarealer.
Med støtte fra Red Bull-bossen Christian Horner og et samarbejde med LDN Collective blev planerne betragtet som realistiske, hvis den politiske vilje var til stede.
Men drømmen brast. Formel 1’s talsmand afviste officielt projektet:
- Der er ingen planer om et Docklands Grand Prix. Vi har et mangeårigt forhold til Silverstone.
Dermed blev en af sportens mest spektakulære idéer atter lagt i graven. Om det bliver for evigt, må tiden vise.