Max Verstappen fik for nylig debut i Nürburgring Langdistance Serien.
Den firedobbelte verdensmester stillede op i en Porsche Cayman 718 GT4 Clubsport, men havde en væsentlig ulempe.
Da han endnu ikke havde opnået sin Nordschleife-licens, blev hans bil begrænset med 130 hestekræfter.
Det betød, at han kørte med cirka 300 hestekræfter, mens konkurrenterne havde over 425 hestekræfter til rådighed.
Alligevel lykkedes det ham ved sin første deltagelse at slutte som nummer syv ud af nitten hold.
Simulationer afslører det potentielle niveau
Det naturlige spørgsmål opstod hurtigt: Hvor stærk ville Verstappen have været uden begrænsningen?
Det tyske medie F1 Insider undersøgte det ved hjælp af en simulation i racingspillet Assetto Corsa.
Her blev situationen genskabt med to omgange.
Den ene omgang blev kørt med de reducerede 300 hestekræfter, mens den anden blev kørt med bilens fulde potentiale på 425 hestekræfter.
Under det faktiske løb registrerede Verstappen sin hurtigste omgangstid på 9 minutter og 1 sekund.
Den hurtigste bil i Cup 3-klassen, en Cayman uden begrænsninger, kørte samme omgang på 8 minutter og 41 sekunder.
En forskel på 20 sekunder fremstod som en del, men ikke uopnåelig.
Den virtuelle test gav dog et endnu tydeligere billede.
Omgangen med fuld effekt blev gennemført på 9 minutter og 10 sekunder, mens versionen med 300 hestekræfter var 44 sekunder langsommere på samme omgang.
Hvis denne forskel overføres til virkelige forhold, ville Verstappen have haft et forspring på 24 sekunder frem for at være bagud med 20 sekunder.
Klar til næste skridt i GT3
Om han kunne have leveret dette i praksis er uvist, men marginen i testen indikerer, at han sandsynligvis ville have været dominerende i sin klasse.
Et vigtigt resultat af deltagelsen er, at Verstappen nu har opnået det nødvendige Permit A. Det åbner mulighed for at fortsætte med nye udfordringer på Nürburgring.
Han ventes at få debut i en GT3-bil på Nordschleife kort efter Formel 1-løbet i Baku.
Ved den lejlighed uden begrænsninger og med mulighed for at vise sit reelle tempo på den ikoniske bane.