download

Tidligere Alpine-boss indrømmer: Jack Doohan var en fejl

Formel 1maj 21 , 20:02
Doohans skæbne i 2025-sæsonen deler vandene, og nu blander en tidligere leder sig i debatten.
Jack Doohan har længe været betragtet som et af motorsportens mest lovende talenter, og den australske kører blev som det første store navn fra Alpines egen talentfabrik løftet ind i et fast Formel 1-sæde forud for 2025-sæsonen.
Det lignede en naturlig videreførelse af det program, der også tidligere har produceret navne som Oscar Piastri, men hvor meget var egentlig gennemtænkt?
Doohan fik sin debut ved 2024-sæsonens afslutning i Abu Dhabi og startede derefter i de første seks løb i 2025.
Han scorede ingen point, og med flere dyre uheld og en konstant skygge af pres fra reserven Franco Colapinto, blev det et kortvarigt eventyr.
Ved løbet i Imola overtog argentineren rattet, og Doohan blev degraderet til reserve.
Ifølge Alpines tidligere topleder Marcin Budkowski burde australieren aldrig være blevet annonceret som fast kører så tidligt:
- Fejlen var ikke selve udskiftningen. Fejlen var at bekræfte Jack alt for tidligt sidste år. De var stadig præget af tabet af Fernando Alonso og Oscar Piastri, og i stedet for at vurdere markedet, ville de vise selvsikkerhed ved at promovere internt.

En beslutning med konsekvenser

Doohan havde bestemt momenter, hvor hans fart matchede holdkammeraten Pierre Gaslys, blandt andet i kvalifikationen i Miami, men han formåede aldrig at køre en komplet weekend.
Kombinationen af ungdom, manglende rutine og det tekniske pres fra en ustabil bil blev for meget. Flere interne kilder har udtalt, at han "næsten var der", men det var ikke nok.
Og det var heller ikke nok for Flavio Briatore, som efter Oliver Oakes’ afgang som teamchef pressede på for at få Colapinto ind i bilen.
Det blev en realitet, selv om nogle hos Alpine ønskede at give Doohan chancen frem til sommerpausen.
Sammenligningerne med Oliver Bearman, som sidste år leverede et imponerende resultat i sin Ferrari-debut, gjorde kun sagen værre.
Budkowski fremhævede netop Bearmans debut som bevis på, at det kan lade sig gøre at imponere med det samme, men at Doohan bare ikke formåede at gøre det.

Hårde ord i en hård virkelighed 

Esteban Ocon reagerede skarpt på beslutningen om at degradere Jack Doohan til reservekører.
Han kaldte det “ødelæggende for en ung kører” og understregede, at fem eller seks løb ikke er nok til at bedømme ham på.
Ocon har en pointe, men Doohan er kun 22 år og har stadig mulighed for at vende tilbage.
Med kun 7 point på konstruktørkontoen og en ny kører i Colapinto, der var i gruset i Imola, er det ikke givet, at Alpine har løst noget som helst med rokeringen.
Hvis Colapinto ikke hurtigt leverer stabilitet og fart, venter der måske endnu en udskiftning. Paul Aron er den næste mand i køen.
Mest læste