yuki tsunoda red bull crash

Tsunoda forklarer crash – men ekspert peger på banens design

Formel 1apr. 19 , 18:51
Yuki Tsunoda oplevede et dramatisk og frustrerende punktum på anden frie træning i Saudi-Arabiens Grand Prix, da han i de sidste sekunder af sessionen smadrede sin Red Bull-racer ind i barrieren i sidste sving.
Men nu er der nyt i sagen: en analyse fra den tredobbelte IndyCar-vinder Kyle Kirkwood peger på, at det ikke kun var en fejl fra føreren – men også et strukturelt problem med banen, der kan have spillet en afgørende rolle.
Tsunoda, som kører sit tredje Grand Prix for Red Bull som afløser for Liam Lawson, mistede kontrollen over bilen efter at have ramt indermuren, hvilket knækkede forhjulsophænget og sendte ham videre direkte ind i den modsatte væg.
Det så umiddelbart ud som en klassisk kørerfejl, men Kirkwood mener nu, at væggens konstruktion er et overset problem.
På platformen X (tidl. Twitter) delte Kirkwood sine observationer efter at have gennemgået optagelserne:
- Hvis du kigger nøje, kan du se, at svinget er bygget op af cirka tre meter lange flade vægsektioner, der forbindes med skarpe samlinger. Han [Tsunoda] rammer præcist en af disse samlinger. Havde det været en glat væg eller en flad sektion, var det her sandsynligvis ikke blevet til et crash
Med andre ord var det altså ikke kun et spørgsmål om at skære for tæt på kurven – det var også et uheldigt sammentræf af præcision og banens arkitektur.
"Jeg drejede lidt for meget"
En vinkel, der potentielt kan sætte fokus på banesikkerheden i Jeddah, som i forvejen er kendt for sine høje hastigheder og snævre marginer.
Tsunoda selv tog ansvaret med stoisk ro:
- Jeg drejede lidt for meget og ramte indermuren. Derefter havde jeg ingen kontrol. Undskyld til teamet – farten så ellers rigtig god ud, så det er ærgerligt.
Heldigvis vurderes skaderne ikke at være katastrofale, og Red Bulls rådgiver Helmut Marko gav Tsunoda lidt oprejsning ved at kalde episoden “bare uheldig”.
Ifølge Marko eksperimenterede teamet med forskellige opsætninger i FP2, og Tsunoda var ikke langt fra Verstappen på omgangstider, da uheldet skete. Med en sjetteplads, kun fire tiendedele fra teamkammeraten, beviser det, at farten er der.
Mest læste