standard billede til web 26

Red Bull afslører centralt problem: Helmut Markos råd til Verstappen

Formel 1apr. 18 , 21:20
Red Bull er udfordret på uvant grund, og Verstappen må læne sig op ad noget mere menneskeligt end data.
Max Verstappen og Red Bull har ikke længere førergrebet i Formel 1. Efter fire løbsweekender i 2025-sæsonen er det McLaren, der har overtaget rollen som sportens hurtigste hold – både på kørernes og konstruktørernes ranglister.
Oscar Piastri har med to Grand Prix-sejre overhalet Verstappen i den individuelle stilling, mens Lando Norris bidrager til, at McLaren fører konstruktørmesterskabet med 80 point ned til Red Bull.
For Verstappen var det seneste løb i Bahrain en frustrerende omgang.
Starten fra en skuffende syvendeplads blev ikke bedre af problemer med både balance og bremser – og to fejlbehæftede pitstop kostede yderligere.
Alt i alt en weekend, hvor Red Bulls normalt så fejlfri maskineri virkede yderst usikkert.

Simulatoren viser guld, mens bilen går baglæns

Ifølge PlanetF1 er teamets største udfordring i øjeblikket et klassisk Formel 1-dilemma: manglende korrelation mellem data og virkelighed.
Hvad teamet ser i vindtunnelen og i simulatoren, svarer ganske enkelt ikke til, hvad bilen præsterer på banen.
Et forhold, som teamchef Christian Horner beskriver som “at forsøge at aflæse tiden på to ure, der ikke går ens”.
Han påpeger, at det især er i overgangen fra indbremsning til midt i svinget, at RB21 mangler greb og stabilitet – og det er et aerodynamisk problem.
Det betyder, at Verstappen ikke får det nødvendige selvtillidsboost til at tage fart med ind i svingene, hvilket er afgørende for både omgangstider og dækstrategier.
Helmut Marko har derfor givet sin førstekører et klart råd: Lyt mindre til simulatoren og mere til dig selv.

Erfaring som våben i en ny mesterskabskamp

Verstappen går nu ind i femte runde af mesterskabet med otte point op til Lando Norris i stillingen.
Det er nyt territorium for den tredobbelte verdensmester, som de seneste sæsoner har domineret uden den store modstand.
Men i år er situationen vendt. Red Bull kæmper med præcisionsværktøjer, der ikke længere er præcise – og det har givet konkurrenterne mulighed for at angribe.
Christian Horner mener dog, at teamet har identificeret problemerne, og at løsningerne er på vej – men at de kræver tid.
Verstappens erfaring og intuition bliver derfor afgørende. Det er ikke første gang, han står over for modgang – men sjældent har det handlet så meget om at stole på sig selv frem for på tallene.
Mest læste