Asfalten er der stadig, og layoutet ville gøre enhver racerkører begejstret. Alligevel har ingen nogensinde konkurreret her.
Midt i Hanois pulserende byliv, nær det nationale stadion Mỹ Đình, blev der i 2020 lagt sidste hånd på en Formel 1-bane, som var tiltænkt en glorværdig debut på motorsportens fornemste scene.
Den 5,6 kilometer lange
Hanoi Circuit, designet af den berømte banearkitekt Hermann Tilke, kombinerede offentlige veje med en specialbygget sektion, inspireret af legendariske strækninger som Suzuka, Monaco og Nürburgring.
Med hele 23 sving og en lige strækning på hele 1,5 kilometer var der lagt op til en dramatisk Grand Prix-oplevelse.
Men lige så hurtigt som banen blev opført, lige så brat faldt projektet fra hinanden.
Planen var, at Vietnam skulle debutere på F1-kalenderen i april 2020 – et strategisk træk for at markere landets økonomiske opstigning og stigende internationale prestige.
Med en samlet pris på godt 4,5 milliarder kroner var forventningerne tårnhøje. Vietnam havde for alvor meldt sig ind i motorsportens fineste selskab. Eller det troede man i hvert fald.
Pandemi og politik: Da alt smuldrede
Det første slag ramte i form af COVID-19-pandemien, som tvang det meste af 2020-sæsonen til at blive revet fra hinanden og sat sammen igen med nød og næppe.
Hanois Grand Prix blev aflyst, men optimismen levede videre. I kulisserne arbejdede vietnamesiske embedsmænd videre med håbet om et comeback i 2021.
Men netop i det år, hvor Formel 1 måske kunne have fundet vej tilbage til Hanoi, indtraf den næste katastrofe.
Nguyen Duc Chung, byens borgmester og en nøglefigur i Grand Prix-planerne, blev arresteret og senere dømt for korruption – dog i en sag, der ikke direkte havde med F1 at gøre.
Ifølge Yahoo Sports var denne sag med til at undergrave hele det politiske fundament bag projektet, og den internationale opbakning smuldrede.
Formel 1 holdt sig væk fra Vietnam, og ingen officiel udmelding fulgte.
Banen står stadig, men uden formål.
En jungle af glemsel
Siden da er den ambitiøse asfaltstrækning gledet ud af det internationale rampelys.
Allerede i 2022 dukkede der billeder op, der viste en overgroet bane, hvor naturen langsomt men sikkert har taget over.
Græsset skyder op gennem revner i underlaget, og de imponerende sving, som skulle have været fyldt med dækspor og tilskuerråb, står stille og tyste.
I 2024 blev dele af området ganske vist kortvarigt benyttet til en politi-parade, men det ændrer ikke på, at Hanoi Circuit i dag mere ligner et glemt relikvie end en moderne motorsportsarena.
Banens eneste brug findes i et virtuelt univers som en del af spillet F1 2020, hvor den stadig kan opleves i al sin planlagte storhed.