Han blev kastet direkte ind i verdensmesterens maskinrum – og nu fortæller Tsunoda, hvad der overraskede ham mest ved den måde, bilen er sat op på.
Efter sin første weekend i Red Bulls RB21-racer i hjemlandet Japan er Yuki Tsunoda ikke i tvivl: Den bil, Max Verstappen håndterer med millimeterpræcision, er alt andet end nem at køre.
Tsunoda, der i flere år har kørt for Red Bulls søsterteam Racing Bulls (VCARB), fik sin ilddåb i en bil, der er berygtet for sin udfordrende balance – men han valgte alligevel at nærme sig Verstappens foretrukne setup.
Tsunoda forklarer, at han kun havde begrænset træningstid i bilen på grund af afbrudte sessions, og at han derfor valgte at tilpasse sin opsætning mere i retning af Verstappens.
Overraskende nok følte han sig faktisk relativt tryg ved dette setup – i hvert fald i forhold til bilens svære balance.
- Jeg er glad for, at jeg kunne køre med det setup. Men det er utroligt, at Max kan udnytte det så ekstremt effektivt, sagde han efter weekenden i Suzuka.
Ifølge Motorsport.com testede Tsunoda Verstappens setup i simulatoren før løbet i Suzuka, og det var netop her, han fik en fornemmelse af, hvor vanskeligt det egentlig er.
- Det føltes ekstremt tricky – og Max får det til at se let ud, bemærkede han.
Den aggressive bagende og den følsomme balance kræver en helt særlig evne til at kontrollere bilen – hvad Verstappen efter ni år hos Red Bull har perfektioneret.
Det setup, Tsunoda endte med, var ikke identisk med Verstappens fra Kina, hvor bilen havde frontrelaterede begrænsninger.
I stedet valgte man en tilgang, der beroligede bagenden – noget Max også fandt positivt i simulatoren op til Suzuka.
Tsunoda erkender dog, at det stadig er tidligt i hans Red Bull-tid, og at han endnu ikke ved, om han helt “føler sig hjemme” i bilen.
Men forskellene stopper ikke ved bilen. Tsunoda fortæller, at han også har skullet vænne sig til den måde, Red Bull-coaching fungerer på.
Hos Racing Bulls fik kørerne klare instruktioner om, hvordan de skulle varme dækkene op på out-lappen. Hos Red Bull overlades den beslutning i højere grad til køreren selv:
- Det er en helt anden tilgang. Hos VCARB fortalte de os meget konkret, hvordan vi skulle gøre det. Her forventer de, at vi selv justerer undervejs. Max har haft ni år til at vænne sig til den stil, så det sidder naturligt i ham. For mig er det noget, jeg er blevet kastet ud og er nødt til at lære.”
Tsunoda arbejder tæt sammen med teamet for at finde ud af, hvilken tilgang der passer bedst til ham, og hvordan de sammen kan gøre bilen lettere at køre – både for Verstappen og Tsunoda.
Selv om det måtte virke simpelt udefra, er der intet simpelt ved at skulle matche verdensmesterens niveau.