Michael Schumacher + Jochen Mass

Tysk Formel 1-legende død: Formel 1 har mistet et ikon

Formel 1sep. 18 , 8:59
Et tilbageblik på en legendes liv.
Den tidligere tyske racerkører Jochen Mass, som vejledte den unge Michael Schumacher i begyndelsen af 1990’erne, døde tidligere i år den 4. maj 2025 som følge af komplikationer efter et slagtilfælde. Han blev 78 år gammel.
Selvom hans bortgang fandt sted for flere måneder siden, lever hans arv stadig i motorsportens verden.
Mass blev født i Bayern, begyndte sit arbejdsliv til søs og fandt først senere vej til racerbanen.
Han tog sine første skridt i bjergløb i en Alfa Romeo Giulia, som han fik mulighed for at køre takket være en ven, der var bilforhandler. Hans talent blev hurtigt bemærket.
I 1972 debuterede han i 24-timersløbet i Le Mans. Kort efter fik han sin Formel 1-debut hos John Surtees’ team. I 1975 kørte han for McLaren sammen med den erfarne Emerson Fittipaldi.
Sejr i Spanien
Samme år vandt han Spaniens Grand Prix, en sejr der kun var halvt fortjent på grund af et tidligt rødt flag efter en alvorlig ulykke.
Det forblev hans eneste Grand Prix-sejr, selvom han var tæt på flere gange.
Ved Tysklands Grand Prix i 1976 var han den eneste, der valgte slicks på en tørrende Nürburgring. Allerede i første sving var han oppe som nummer fire, og alt tydede på, at han ville dominere. Men en alvorlig ulykke med Niki Lauda førte til en afbrydelse.
Ved genstarten var alle lige igen. Mass sluttede løbet som nummer tre.
Hans Formel 1-karriere strakte sig fra 1973 til 1982 og omfattede 114 starter, hvor han samlede 71 verdensmesterskabspoint. Ikke imponerende tal, men det var heller ikke hans styrke.
Han var kendt for at være stabil, teknisk dygtig og vellidt af sine holdkammerater. En sand holdspiller uden det ego, der kendetegnede mange andre på den tid.
I 1982 var han involveret i den tragiske ulykke, der kostede Gilles Villeneuve livet. Under kvalifikationen til Belgiens Grand Prix i Zolder forsøgte Villeneuve at overhale Mass i høj fart.
- Jeg så Gilles i spejlene og forventede, at han ville passere til venstre. Jeg trak til højre, men han var pludselig oven på mig, huskede Mass senere.
- Han ramte mit højre baghjul, blev kastet op og fløj af sted.
Hændelsen påvirkede ham dybt. Alligevel forholdt han sig roligt til sin rolle.
- Han valgte at gå udenom, men der var ikke plads der, sagde han.
Livet efter Formel 1
Efter sin pensionering fra Formel 1 fandt Mass ny mening i langdistanceløb. Med Porsche vandt han otte gange mellem 1982 og 1985.
Tre yderligere sejre fulgte med Sauber-Mercedes, herunder sejren i 24-timersløbet i Le Mans i 1989. Hans tekniske viden og rolige væsen blev igen bemærket, og Mercedes bad ham om at vejlede unge kørere.
Han udmærkede sig i denne rolle og kørte sammen med Karl Wendlinger og Michael Schumacher, som netop var ved at få sin debut i international motorsport.
Ifølge eksperter udgjorde hans vejledning et vigtigt fundament for Schumachers senere dominans i Formel 1. Mass var en skarp iagttager og opbyggede selvtillid hos de unge.
I 1995 vendte han tilbage til Le Mans for sidste gang i en McLaren F1 GTR. Bilen gennemførte ikke løbet, men det var en passende afsked med aktiv motorsport.
Herefter forblev han aktiv i historisk motorsport, hvor han ofte deltog i opvisningsløb med ikoniske Mercedes-biler fra 1930’erne og 1950’erne. Hans passion for teknologi og historie forblev intakt til det sidste.
Selvom Jochen Mass aldrig blev verdensmester, er hans indflydelse på sporten dyb og varig.
Tidligere holdkammerater og fans beskriver ham som en sand gentleman-kører, en person der indkapslede motorsportens kerneværdier: respekt, kontrol og samarbejde.
Mest læste

Loading