Det var ikke bare en sejr i Suzuka – det var en erklæring.
Max Verstappen viste, hvorfor han stadig er manden, der skal slås, også selvom Red Bull i 2025-sæsonen ikke længere sidder på tronen med teknisk overlegenhed.
Efter to McLaren-sejre i træk var Suzuka set som endnu et oplagt jagtterræn for Lando Norris og co., men Verstappen havde andre planer. Han tog en pole position, ingen havde regnet med, og forsvarede sig perfekt i 53 intense omgange mod to orange raketter.
Det var ikke bare en sejr – det var et mesterværk i kontrol og præcision.
Det er dog Verstappens bemærkninger efter løbet, der har sat gang i snakken i paddocken og på sociale medier. Da han blev spurgt om, hvad der kunne ske, hvis han kørte i en McLaren, var hans svar med et skævt grin:
- Du ville ikke se mig mere!
- Så var du allerede i Tokyo!, svarede reporteren hvortil Verstappen nikkede med et “Præcis!”. En spøgefuld bemærkning, ja, men også en lille nålestik til Red Bull, der i øjeblikket kæmper med at få RB21 til at fungere optimalt.
Verstappen indrømmede selv, at bilen stadig har begrænsninger.
- Vi kender vores begrænsninger, og vi prøver bare at arbejde indenfor dem så godt vi kan, sagde han på det efterfølgende FIA-pressemøde.
- Det er ikke løst endnu, men vi arbejder på det.
Det er sjældent, at man hører så ærlig en evaluering fra en verdensmester midt i en sæson – men måske netop det siger noget om Verstappens tilgang: Der er intet at skjule, kun mere arbejde at gøre.
Lando Norris, der nu fører verdensmesterskabet med ét point, var hurtig til at anerkende Verstappens niveau.
- Folk bliver ved med at spørge, om jeg er overrasket over Max’ præstationer, men det er jeg ikke, sagde Norris inden han fortsatte.
- Jeg ved, hvor god han er. Det burde ikke overraske nogen længere.
Netop her ligger noget af magien i dette mesterskab. For første gang i flere år virker det til, at Max Verstappen ikke har den hurtigste bil – men han har stadig evnen til at vinde.
Det tvinger ham til at grave dybere, levere på et endnu højere niveau og – måske – vinde på ren og skær kørsel frem for teknik.