En fejl her, en justering der – og pludselig stod han på første række, selv om han ikke selv mener, at bilen burde være der.
Det var langt fra givet, at Red Bull skulle være blandt de hurtigste ved sprintkvalifikationen til det kinesiske Grand Prix.
Faktisk havde Max Verstappen og teamkammerat Liam Lawson kæmpet i bunden af feltet under den indledende træning, hvor begge endte uden for top-10.
Forventningerne var derfor afdæmpede, da det for alvor gjaldt fredag i Shanghai.
Men som det så ofte sker i Formel 1, vendte billedet hurtigt.
Verstappen trak en stærk omgang ud af ærmet i sidste sektion af kvalifikationen og satte tiden 1:30.867 – kun 0,018 sekunder langsommere end Lewis Hamilton, som tog pole position.
Det betyder, at de to tidligere verdensmestre deler forreste række for første gang siden Ungarn i 2023.
Alligevel lød der ikke lutter selvtillid fra hollænderen efterfølgende.
Efter kvalifikationen var Verstappen ganske tilfreds med sin egen præstation, men hans analyse af Red Bulls bil og fart var alt andet end jubeloptimistisk.
Han beskrev ifølge PlanetF1 RB21’eren som “for langsom” – især på de bløde dæk i lavtank-situationer, hvor han ikke mente, at tempoet rakte til mere end en placering midt i feltet.
At han alligevel formåede at hente andenpladsen, kaldte han “et motivationsboost” for holdet.
Det vidner om en ny mentalitet i Red Bull-lejren, hvor det ikke længere handler om at dominere hvert løb, men om at maksimere mulighederne – også når bilen ikke er i sit element.
Det er især bilens nye designfilosofi, der ifølge Red Bulls tekniske direktør Pierre Waché har udjævnet potentialet lidt for at gøre den nemmere at arbejde med på flere baner og under forskellige forhold.
Men det betyder også, at toppen er blevet smallere.
Med Lando Norris og Oscar Piastri i jagtpositionerne lige bag Verstappen, venter der nu en intens sprint i morgen.
McLaren så længe ud til at dominere kvalifikationen, men fejl fra Norris og marginaler imod Piastri kostede dem pole position.
Verstappen anerkendte, at McLaren stadig udgør en stor trussel.
- De så hurtige ud hele vejen op til den sidste omgang, lød det, og han forventer, at det bliver svært at holde dem bag sig i selve sprintløbet.
Sprintweekendens vinder står til en præmie på cirka 215.000 kroner, og de medfølgende point kan vise sig altafgørende senere i sæsonen.
I Shanghai kom Verstappen tættere på toppen, end Red Bull selv havde regnet med. Men er det nok, når løbets realiteter rammer lørdag?