Der er optræk til åben konflikt i Red Bulls Formel 1-lejr.
Efter en af holdets mest skuffende weekender i nyere tid, hvor Max Verstappen sluttede på en sølle sjetteplads i Bahrain, eksploderede frustrationerne i et dramatisk optrin mellem hans manager, Raymond Vermeulen, og Red Bulls mangeårige rådgiver Helmut Marko.
Ifølge Sky Sports’ pitreporter Ted Kravitz, opstod der ophedede scener i garagen efter løbet. I Ted’s Notebook forklarede han:
- Raymond Vermeulen kom ind i Red Bull-garagen og gav Helmut Marko, hvad der bedst kan beskrives som en ordentlig opsang... Han gestikulerede voldsomt overfor Marko, der bare stod og tog imod, hvorefter Raymond stormede væk mod bagenden af garagen og begyndte at tage sin adgangspas af.
Det kom efter en weekend, hvor Verstappen – som ellers er vant til at dominere – kæmpede med tekniske problemer og manglende fart.
Allerede i kvalifikationen oplevede han bremseproblemer, og i løbet kunne han kun avancere én placering. Et skuffende resultat for en mand med tre VM-titler og en bil, der burde kæmpe med om sejrene.
- Alt gik galt, der kunne gå galt, sagde en tydeligt frustreret Verstappen efter løbet.
- Farten var virkelig dårlig. Vi har vores problemer, og selv hvis man vinder et løb, forsvinder de problemer ikke. Så vi bliver bare ved med at diskutere og prøve at forbedre os.
Ledelsen i Red Bull reagerede hurtigt på det sportslige kollaps. Marko, sammen med teamchef Christian Horner og nøglepersonerne Pierre Wache og Paul Monaghan, holdt krisemøde umiddelbart efter løbet.
Her lød det ærligt fra Marko:
- Det er en meget svær dag for Red Bull, det er tydeligt for os alle. Vi skal hurtigst muligt finde noget performance igen – og ting som pitstop skal fungere. Bilen er ikke den hurtigste, og når pitstoppene heller ikke fungerer, så er det uacceptabelt.
Han uddyber de tekniske problemer, som har ramt holdet i starten af 2025-sæsonen:
- Vi har mange problemer. Det største problem er balancen og aerodynamikken. Og deraf kom bremseproblemerne. Når først det går galt ét sted, så vælter resten også – selv de normale procedurer som pitstops.
I baggrunden lurer den potentielt sprængfarlige konsekvens: at Max Verstappen forlader teamet. Marko har tidligere bekræftet, at der findes en exit-klausul i hollænderens kontrakt, og Bahrain-krisen har blot pustet til rygterne om, at både Mercedes og Aston Martin står klar med åbne arme.
Samtidig var det sekundære Red Bull-hold, RB, en sjælden kilde til optimisme, da Yuki Tsunoda med sin niendeplads sikrede årets første point – dog langt fra det ambitionsniveau, Red Bull har vænnet sig til.
Med Vermeulen åbent i konfrontation med Marko og Verstappen selv synligt rystet, er det klart, at uroen stikker dybt. Bahrain blev ikke bare et sportsligt tilbageslag, men også et symbol på, at Red Bulls interne stabilitet er under pres.