Er FIA gået for vidt med deres nye stramninger? Williams-kørerne giver deres ærlige mening om ændringerne, der kan få store konsekvenser for Formel 1-feltet.
FIA’s seneste regelændringer har skabt stor debat i Formel 1-feltet. Motorsportens øverste myndighed har strammet grebet om kørernes opførsel og sprogbrug, hvilket nu kan føre til både store bøder, karantæner og endda tab af mesterskabspoint, hvis en kører udtaler sig upassende.
Williams-kørerne Alexander Albon og Carlos Sainz har ikke lagt skjul på deres utilfredshed med den nye linje fra FIA.
Ved holdets præsentation af deres nye racerbil blev de spurgt ind til reglerne, og svaret var klart: De mener, at forbundet er gået for vidt.
"Der er helt sikkert blevet diskuteret en del om det," siger Albon.
"Vi overvejer stadig, hvordan vi bedst kan håndtere det, men synes vi, at det er en god udvikling? Selvfølgelig ikke."
Ifølge GPToday.net var FIA-præsident Mohammed Ben Sulayem allerede sidste år utilfreds med kørernes sprogbrug, hvilket blandt andet førte til en straf til Max Verstappen for at bruge ordet 'fucked' under en pressekonference.
Nu strammer FIA yderligere op, og det møder massiv kritik fra flere kørere.
Carlos Sainz er stærkt uenig i den nye kurs.
Han mener, at FIA bør differentiere mellem, hvad kørerne siger i en pressekonference, og hvad der bliver sagt i bilen under et løb.
"Når det gælder, hvad vi siger i pressen, forstår jeg, at vi skal være opmærksomme. Men over radioen i bilen? Der er jeg slet ikke enig i det, der sker," siger han.
Den spanske Williams-kører påpeger, at kørerne befinder sig i ekstreme situationer, hvor adrenalinen pumper, og intense øjeblikke kan udløse spontane reaktioner.
"Man kan ikke forstå det pres, vi oplever i bilen. De her øjeblikke viser vores ægte passion, og det synes jeg er vigtigt for Formel 1," tilføjer han.
Sainz mener, at kørerne i forvejen er hårdt reguleret, når det kommer til, hvad de må sige offentligt.
Han fremhæver, at teams allerede dikterer, hvordan kørerne skal udtale sig om forskellige situationer, og at der i forvejen er stor kontrol med, hvad der kommunikeres udadtil.
"Vi er allerede begrænsede i, hvad vi kan sige om vores teams og de situationer, vi befinder os i. Vi giver interviews hele tiden og følger allerede mange retningslinjer. Men at vi nu også skal være bange for at sige noget i kampens hede over radioen – det er for meget," siger Sainz.
Flere kørere har allerede udtrykt skepsis over for FIA’s nye regler, og det ser ud til, at diskussionen langt fra er ovre.
Spørgsmålet er nu, om forbundet vil fastholde deres hårde linje, eller om presset fra kørerne får dem til at revurdere de kontroversielle stramninger.