standard billede til web 2025 04 08t095254986

Yuki Tsunoda famler i ørkensandet: Udfordringerne står i kø hos Red Bull

Formel 1apr. 12 , 11:51

Forventningerne er én ting, men virkeligheden på banen viste noget helt andet. Og det er i detaljerne, at de største forskelle nu bliver tydelige.

Det var ikke ligefrem med himmelstræbende forventninger, at Red Bull Racing ankom til Bahrain. Den nye RB21 har vist svagheder, og banen i Sakhir er kendt for sin hårde behandling af dækkene, og det varme klima gør ikke situationen lettere.

Midt i det hele forsøger Yuki Tsunoda stadig at finde fodfæste i sin nye rolle på holdet, hvor han kun er i gang med sin anden Grand Prix-weekend.

I den første frie træning – hvor Max Verstappen overlod rattet til Ayuma Iwasa – leverede Tsunoda en hæderlig tid og sluttede som nummer ni. Ikke just prangende, men alligevel en anstændig indsats på en udfordrende dag.

Anderledes skuffende gik det i FP2, hvor japaneren faldt helt tilbage som nummer 18 med en omgangstid på 1:32.024, langt fra Verstappens syvendeplads.

En kamp mod både bil og kommunikation

Tsunoda var ikke bleg for at pege på, hvad der gik galt i det andet træningspas. I hans øjne handlede det ikke blot om bilens balance eller dæktemperaturer – men også om kommunikationen på teamet.

Ikke mindst mellem ham selv og raceingeniør Richard Wood. Det var, som Tsunoda ifølge PlanetF1 formulerede det, et rodet forløb med flere misforståelser undervejs, hvilket også fremgår af teamets radioudskrifter.

Her diskuterede de to blandt andet dækstrategi, omgangstider og indstillinger på rattet i en samtale, der mere mindede om frustration end finjustering.

RB21’eren har store problemer med dækslid, og netop Bahrain – med sin slidende asfalt – forstærker problemet.

Det placerer Tsunoda i en svær position, hvor han både skal lære bilen at kende og forsøge at præstere i et setup, der endnu ikke spiller.

Forhåbningerne lever, men presset vokser

Trods modgangen vælger Tsunoda at fastholde en optimistisk tone forud for kvalifikationen.

- Jeg håber, det bliver bedre. Det bliver det nødt til, lød det fra ham efter FP2.

Han fremhævede, at meget stadig kan forbedres – især gennem klarere processer og bedre kommunikation på holdet.

Netop dén del lader til at være et nøglepunkt for den unge kører, som stadig er i færd med at tilpasse sig Red Bulls kultur og krav.

Han ved, at han er oppe imod en formidabel holdkammerat og en bil, der kræver mere end blot talent.

Men hvis de interne linjer bliver tydeligere, og strategien mere gennemtænkt, så kan håbet om en Q3-placering i Bahrain stadig holdes i live.

Mest læste

Mest læste