Le Mans er ikke længere blot et løb for specialister i langdistanceræs. Det er blevet en magnet for tidligere Formel 1-kørere, og i år stiller hele 19 af slagsen op. Det er ikke kun
Kevin Magnussen, der forsøger at omsætte sine erfaringer fra F1 til succes i verdens hårdeste 24-timersløb.
Bag ham venter en broget flok, hvor nogle jagter revanche, andre søger nye triumfer, og enkelte bare ikke kan få nok af motorsport på allerhøjeste plan.
Når karrieren tager en ny drejning
Langt fra F1-paddockens polerede overflade har Le Mans udviklet sig til at være det sted, hvor mange tidligere F1-kørere genopfinder sig selv.
Det handler ikke bare om at holde liv i karrieren, men også om at finde et sted, hvor teamwork, erfaring og rå udholdenhed kan omsættes til gode resultater, og det er tydeligt, at netop de egenskaber matcher den rutine, tidligere F1-kørere tager med sig.
Det er også derfor, at navne som
Jenson Button, Robert Kubica og Kamui Kobayashi i år står på startlisten sammen med Kevin Magnussen.
Sammen med dem finder vi både tidligere verdensmestre, kørere med blot et enkelt F1-løb på CV’et og alt derimellem.
De 19 tidligere F1-kørere i Le Mans 2025
Kevin Magnussen
Den danske kører har 185 Grand Prix-starter bag sig, men blot ét tidligere forsøg på Le Mans.
I år stiller han op for BMW M Team WRT i Hypercar-klassen, og meget tyder på, at det ikke kun handler om at være med.
Med erfaring fra både McLaren, Renault og Haas, og en enkelt F1-podieplads i bagagen, er Magnussen nu fast besluttet på at markere sig i langdistanceræs.
Jenson Button
Verdensmester i 2009 og med hele 306 Formel 1-løb bag sig, er Button en af de mest erfarne deltagere i årets felt.
Efter sin F1-karriere har han vundet Super GT i Japan og forsøgt sig med alt fra NASCAR til Le Mans.
Han stiller op for Cadillac Hertz Team Jota og håber, at fjerde gang bliver lykkens gang.
Robert Kubica
Den polske kører er blandt de mest respekterede navne i feltet.
Han vandt ét Formel 1-løb, men blev bremset af en alvorlig rallyulykke. Siden har han vundet WEC’s LMP2-mesterskab og to gange European Le Mans Series.
I år kører han for AF Corse og jagter stadig sin første generelle Le Mans-sejr.
Felipe Nasr
Brasilianeren kørte 39 F1-løb for Sauber, men han var aldrig tæt på en sejr.
I IMSA og langdistanceræs har han imidlertid fundet sit rette element.
Med sejre i Rolex 24 og nu som en nøglefigur i Porsche Penske Motorsport, har Nasr store ambitioner for årets løb.
Pascal Wehrlein
Den tidligere DTM-mester og Formel E-verdensmester får sin Le Mans-debut i år.
Han kørte 39 F1-løb for Manor og Sauber uden stor succes, men som del af Porsche Penskes LMH-besætning forventes han at være med helt fremme i det franske 24-timers løb.
Kamui Kobayashi
Med 75 Grand Prix-starter og en spektakulær kørestil blev Kobayashi en fanfavorit i F1.
I Le Mans har han dog for alvor foldet sig ud.
Han vandt løbet i 2021 og har været en bærende kraft hos Toyota Gazoo Racing siden 2016.
Sebastien Buemi
Efter tre sæsoner i F1 skiftede Buemi fokus og har siden vundet både Formel E og fire gange Le Mans.
Han er blandt de mest vindende kørere i moderne udgave af løbet, og han kører for Toyota, hvor han er en vigtig strategisk brik.
Brendon Hartley
Newzealænderen er endnu en Toyota-profil. Med tre Le Mans-sejre og to WEC-titler i bagagen er han blandt løbets mest vindende aktive kørere.
Han havde en kortvarig F1-karriere hos Toro Rosso, men har siden fundet langt større succes i endurance-racing.
Nyck de Vries
Den hollandske Formel 2- og Formel E-mester fik kun 11 løb i F1, men skuffede og blev hurtigt droppet.
Han har dog gjort det godt i WEC og satser nu på et Le Mans-gennembrud med Toyota, hvor han skal bevise sit værd.
Will Stevens
Han kørte for Caterham og Marussia i F1, men er nu en profil i endurance.
Med to LMP2-klasse-sejre på Le Mans og en WEC-titel fra 2022 med Jota er han en outsider til en topplacering i år.
Sebastien Bourdais
Den tidligere Champ Car-mester fik aldrig rigtigt fodfæste i F1, men har siden været en nøgleskikkelse i amerikansk motorsport.
Han har én klasse-sejr på Le Mans og flere triumfer i Sebring og Daytona. Kører igen for Cadillac.
Mick Schumacher
Søn af Michael Schumacher og tidligere Haas-kører. Han fik aldrig vist sit fulde potentiale i F1, men arbejder nu hårdt på at etablere sig i WEC med Alpine.
Sidste år udgik han fra Le Mans, og det håber han at rette op på i år.
Antonio Giovinazzi
Den italienske kører havde nogle svingende sæsoner hos Alfa Romeo i F1, men blev Le Mans-vinder i 2023 med Ferrari.
Han vender tilbage i 2025 som en af nøglefigurerne i deres Hypercar-program.
Paul di Resta
Skotske di Resta var fast mand hos Force India i F1 og har siden vundet både DTM og Le Mans i LMP2-klassen.
I år kører han for Peugeot og jagter endnu en topplacering i langdistanceløbet.
Stoffel Vandoorne
Belgieren kæmpede med et underpræsterende McLaren-team i F1 og har siden fundet succes i Formel E, som han vandt i 2021-22.
I år kører han Peugeot’s Hypercar og håber på at kunne levere en god indsats.
Jean-Eric Vergne
Efter tre år hos Toro Rosso blev han sat af til fordel for Ricciardo.
Han har siden vundet Formel E to år i træk og kæmper nu med Peugeot i Le Mans, en platform han stadig forsøger at mestre.
Jack Aitken
Han fik kun ét F1-løb, da han erstattede George Russell i 2020.
I DTM og amerikanske sportsvogne har han til gengæld imponeret.
Han stiller op for Cadillac Whelen og har bl.a. vundet 12 Hours of Sebring.
Andre Lotterer
Tyskeren fik kun et enkelt F1-løb, men han er en gigant i Le Mans-sammenhæng med tre sejre og flere WEC-titler.
I år stiller han op i LMP2 med IDEC Sport – stadig med sulten i behold.
Pietro Fittipaldi
Barnebarn af Emerson Fittipaldi og tidligere reservekører for Haas.
Han har forsøgt sig i både IndyCar og WEC og satser nu på et solidt løb for United Autosports i LMP2-klassen.
En ny æra for gamle kørere
Le Mans 2025 markerer ikke bare endnu en udgave af det klassiske løb, men et pejlemærke i motorsportens udvikling.
I en tid, hvor Formel 1 bliver stadig mere teknologisk kompleks, vælger mange erfarne kørere at søge mod noget mere ægte og råt.
Det finder de i Le Mans, og det skal blive spændende at se, om det bliver en tidligere F1-kører, der ender øverst på podiet.
Svaret får vi, når løbet løber af stablen d. 14 og 15. juni.