McLaren og
Alex Palou mødes i retten i London i en sag om brudt kontrakt, hvor McLaren kræver et stort millionbeløb af den spanske racerkører.
En civilretlig sag mellem McLaren og den spanske racerkører Alex Palou er mandag begyndt ved en domstol i London.
Sagen drejer sig om et økonomisk opgør relateret til en tidligere aftale mellem parterne, som aldrig blev realiseret.
Ifølge flere medier kræver McLaren omkring 22 millioner euro af den nu firedobbelte IndyCar-mester, svarende til ca. 165 millioner kroner.
Alex Palou vandt sit første IndyCar-mesterskab i 2021 efter at være skiftet fra Dale Coyne Racing til Chip Ganassi Racing.
I sommeren 2022 opstod der forvirring, da Chip Ganassi Racing udsendte en pressemeddelelse, der påstod, at Palou ville fortsætte hos dem i 2023.
Kort efter afviste Palou oplysningerne og erklærede, at han i stedet havde indgået en aftale med McLaren.
En kompleks kontraktkonflikt
Begge parter stod fast på deres version af forløbet, hvilket resulterede i, at sagen i første omgang blev løst gennem et forlig.
Palou endte med at blive hos Chip Ganassi Racing, hvor han siden har vundet yderligere tre mesterskaber, senest i 2025.
McLaren derimod har aldrig haft Palou i deres faste opstilling, men spanieren deltog i 2022 i en enkelt fri træning for Formel 1-holdet under USA's Grand Prix og har også testet privat for holdet.
Retssagen, som nu er begyndt i London, har til formål at afklare de økonomiske konsekvenser af det brudte samarbejde.
McLaren hævder, at Palou's afvisning af aftalen har forårsaget økonomiske tab, hvilket de nu ønsker erstattet via retten.
Palou ønsker at komme videre
I et interview tidligere på måneden sagde Alex Palou, at han er glad for, at sagen endelig bliver behandlet.
- Det er på tide, ikke? Det er godt, at det slutter i år, sagde han til Fox Sports og fortsatte:
- Jeg ved ikke, hvordan det hele vil forløbe, men det bliver min første jul i lang tid uden den her sag hængende over hovedet.
Det er første gang, Palou er involveret i en retssag af denne karakter, og udfaldet kan få betydning for både hans omdømme og fremtidige muligheder uden for IndyCar-serien.