Frederik Vesti får et wildcard, mens syv danskere kæmper om sejren i Hypercar-klassen.
Når verdens største sportsvognsløb, 24-timers
Le Mans, skydes i gang den 14.-15. juni, bliver det med en historisk stærk dansk repræsentation i den øverste klasse.
Med
Cadillac Racings invitation til løbet får Frederik Vesti sin Le Mans-debut og bliver den syvende dansker i Hypercar-feltet – en rekord for dansk motorsport.
Dansk dominans i Hypercar-feltet
Normalt er det kun biler fra den officielle WEC-serie, der automatisk er kvalificeret til Le Mans, men arrangørerne har valgt at give Cadillac Racing fra den amerikanske IMSA-serie et wildcard.
Det betyder, at Frederik Vesti nu får chancen for at kæmpe med om den samlede sejr i det prestigefyldte løb.
Dermed får Danmark et bemærkelsesværdigt stærkt hold i Hypercar-klassen, hvor de syv danske kørere er fordelt på fem forskellige fabriksteams:
- Nicklas Nielsen (Ferrari) – Regerende vinder og en af forhåndsfavoritterne.
- Michael Christensen (Porsche) – Erfaren Le Mans-kører med en sejr i GTE Pro.
- Kevin Magnussen (BMW) – Formel 1-profil, der jagter succes i sportsvognsracing.
- Mikkel Jensen (Peugeot) – Talentfuld endurance-kører med erfaring i LMP2 og Hypercar.
- Malthe Jakobsen (Peugeot) – Ungt talent med en stærk sæson i LMP2 bag sig.
- Marco Sørensen (Aston Martin) – Tidligere verdensmester i GT-klassen.
- Frederik Vesti (Cadillac) – Mercedes F1-reserve, der debuterer i Le Mans.
Med en dansker i hver tredje bil i Hypercar-klassen bliver der masser at heppe på for danske motorsportsfans.
Danskere i de øvrige klasser
Ud over det rekordstore Hypercar-felt stiller to andre danskere op i de mindre klasser.
Michael Jensen kører i LMP2, mens Michelle Gatting endnu en gang stiller til start i GT3-klassen, hvor hun tidligere har imponeret med solide præstationer.
Med så stærk en dansk tilstedeværelse er der lagt op til en spektakulær udgave af Le Mans i 2025 – og måske endnu en dansk sejr på legendariske Circuit de la Sarthe.