Regeringen vil bremse spilafhængighed med et historisk forbud, der ændrer måden, danskerne ser sport på.
Fredag morgen præsenterede skatteminister Ane Halsboe-Jørgensen en ny aftale, der får stor betydning for sportsverdenen og især tv-seerne.
Et bredt flertal i Folketinget har besluttet, at reklamer for
betting ikke længere må vises fra ti minutter før en kamp starter og til ti minutter efter slutfløjt.
Dermed bliver det slut med oddsreklamer i pauser og umiddelbart omkring kampene – et greb, der skal dæmpe presset på særligt unge seere.
Baggrunden er en markant stigning i spilafhængighed.
Ifølge Skatteministeriet er andelen af unge mænd, der udvikler afhængighed, vokset betydeligt de seneste år.
Aftalen får navnet Spilpakke 1 – Et mere ansvarligt spilmarked og bliver støttet af alle partier undtagen Liberal Alliance.
Målrettet de mest sårbare
Flere af partierne understreger, at formålet er at beskytte børn og unge mod et konstant bombardement af spilreklamer.
Forbuddet gælder ikke kun på tv, men også på stadioner, hvor liveodds på bannere forsvinder helt.
Derudover bliver det forbudt at tilbyde velkomstbonusser og at bruge kendte personer i spilreklamer.
Ifølge TV2 Sport skal forbuddet ses som en direkte reaktion på en udvikling, hvor spilreklamer i tv er steget med 70 procent siden 2020, og i radio med over 100 procent.
Ministeren kalder den tidligere praksis “en giftig model”, fordi unge påvirkes af idoler, der reklamerer for spil.
Hun fremhæver samtidig, at aftalen er gået så langt, som det overhovedet har været muligt.
Balancen mod det sorte marked
Et centralt spørgsmål på pressemødet var, om aftalen risikerer at sende spillere over på ulovlige udenlandske sider.
Ane Halsboe-Jørgensen mener dog, at balancen er god.
Hun understreger, at der både skal tages hånd om de lovlige og de ulovlige virksomheder, så man undgår, at tiltagene blot skubber problemet væk fra synsfeltet.
Liberal Alliance står udenfor, fordi partiet tvivler på effekten, mens Enhedslisten og Radikale Venstre omvendt kalder aftalen et vigtigt første skridt.
- Vi har taget markante skridt, men vi er ikke færdige. Vi har brug for, at man kan se en fodboldkamp uden at blive tæppebombet med reklamer, sagde Ane Halsboe-Jørgensen.