gettyimages 1429300365

Louis Vuitton i modvind over redigeret billede af Rafael Nadal og Roger Federer

Tennisnov. 28 , 11:07

Med et billede, som fans kalder for kunstigt og overredigeret, har Louis Vuitton skabt debat omkring autenticiteten i deres seneste kampagne med to tennisikoner i fokus.

Modehuset Louis Vuitton har mødt kritik efter offentliggørelsen af et redigeret kampagnebillede af tennislegenderne Rafael Nadal og Roger Federer.

Billedet, som er en del af mærkets "Core Values"-kampagne, blev delt på Instagram og viser de tidligere rivaler på en snedækket bjergtop i Dolomitterne med stilfulde Louis Vuitton-rygsække.

Kampagnen ville fejre venskabet og den gensidige respekt mellem Nadal og Federer, der gennem 19 år har skabt en ikonisk rivalisering i tennis.

Louis Vuitton beskrev billedet som "en legendarisk rejse til toppen," men det dramatiske udtryk og den tunge redigering har skabt en bølge af reaktioner online.

Mange fans har gjort grin med billedets kunstige udseende. Kommentarer som "Rafa fryser!" og "Hvorfor ser det ud som om, de er i himlen?" fylder opslagets kommentarfelt.

Kritikere bemærkede også, at billedet mindede om AI-genererede billeder, hvilket har fået flere til at stille spørgsmålstegn ved kampagnens autenticitet.

Kritik af redigeringen og fotografens stil

The Independent skriver, at kritikken også er rettet mod fotografen Annie Leibovitz, som er kendt for sin markante brug af efterbehandling.

Flere mener, at hendes post-produktionsteknikker ikke længere passer ind i en tid, hvor der er stigende efterspørgsel på autentiske billeder.

"Annie skal virkelig skrue ned for redigeringen," kommenterede en bruger, mens en anden påpegede, at stilen "ser mærkeligt urealistisk ud."

Trods kritikken har kampagnen også fået opmærksomhed for sin symbolik.

Billedet viser Nadal og Federer stående sammen på toppen af et bjerg, en metafor for deres fælles rejse til toppen af tennissporten.

I en bag-om-scenen-video udtaler Federer, at det var meningsfuldt at lave fotosessionen sammen: "Vi har begge nået vores højdepunkter i karrieren, og at stå her sammen symboliserer alt."

Et venskab ud over tennis

Kampagnen søger at fremhæve Nadal og Federers venskab, som har udviklet sig siden deres første møde i 2004. Billedet er en del af en større fortælling om deres arv og liv efter karrieren.

Under optagelserne fandt Nadal og Federer også plads til humor. Federer, der er vant til sneklimaet, var klædt i lange ærmer, mens Nadal i en t-shirt kæmpede med kulden.

"Jeg kan ikke mærke mine ører," griner Nadal, "men jeg nyder det her og har det sjovt."

Selv om kampagnen har skabt debat, har den også fanget essensen af to tennisikoner, der har forvandlet deres rivalisering til et varigt venskab – på trods af sne og kunstige redigeringer.

Mest læste

Mest læste