andy murray ubereats reklame

Reklame med tennisstjerne forbudt fra tv og må aldrig blive vist igen

Tennisfeb. 28 , 14:15

Fire klager var nok til at få reklamen fjernet fra tv. Hvad var det kontroversielle element, som skabte utilfredshed?

En reklamefilm med den britiske tennisstjerne Andy Murray har skabt voldsom debat og er nu blevet forbudt på tv i Australien.

Reklamen, som var en del af en UberEats-kampagne under Australian Open, viste en humoristisk sekvens, hvor to fiktive leveringschauffører forsøgte at "levere" Murray til en kunde – men ikke alle fandt scenariet morsomt.

I reklamen åbner Murray døren til sit hotelværelse og bliver mødt af de to chauffører, som siger:

"Vi er her for dig. Vi leverer alle slags ting nu."

Da Murray forvirret siger, at han ikke har bestilt noget, bliver han bedt om at "hoppe ned i posen", hvorefter han panisk flygter ud ad et vindue og gennem gader og restauranter, mens han forsøger at undslippe.

Reklamen slutter med teksten: "Vi har ikke fanget ham endnu. Men han kan ikke løbe for evigt."

Reklamen var tænkt som en sjov måde at understrege, at UberEats kan levere næsten alt – men ikke alle seere var enige i, at budskabet var harmløst.

Klager om vold og kidnapning

Ifølge The Daily Express modtog den australske reklamekontrolinstans Ad Standards Community Panel fire officielle klager fra seere, som mente, at reklamen promoverede vold og kidnapning.

En af klagerne lød: "Hvorfor bliver kidnapning promoveret som en normal handling? Det er ulovligt. Disse reklamer vil lære børn, at det er okay at kidnappe folk."

En anden klager tilføjede: "Jeg er meget bekymret for den vold og kriminalitet, der vises i denne reklame. Det sender et farligt signal til samfundet."

Panelet vurderede, at reklamen fremstillede truende og voldelig adfærd, selv om de også anerkendte, at scenerne var overdrevne og ikke direkte opfordrede til efterligning.

De besluttede alligevel, at reklamen skulle trækkes tilbage og aldrig vises igen på tv.

<i>Skønt reklamen ikke længere vil blive vist på australsk tv, kan man stadig se den på YouTube.</i>

UberEats forsvarer kampagnen

UberEats har reageret på beslutningen med en officiel udtalelse, hvor de anerkender panelets vurdering, men samtidig fastholder de, at reklamen var ment som ren komedie.

"Vi mener, at scenerne var tydeligt overdrevne for at skabe humor og drama, og at ingen fornuftig seer ville tage dem bogstaveligt," lyder det fra UberEats.

"Alligevel takker vi de fire klagende seere for deres perspektiv."

Selv om UberEats forsvarer reklamen, står én ting klart: Den vil aldrig blive vist på australsk tv igen.

Mest læste

Mest læste