Nye regler kan være på vej til MotoGP, hvilket kan vise sig at blive en fordel for Honda og Yamaha.
Ifølge Speedcafe.com arbejder MotoGP for tiden på at indføre en række nye regler, der kan hjælpe giganterne Honda og Yamaha.
Konkret arbejder MotoGP på at indføre en række ændringer til deres koncessionssystem, hvilket vil gavne de to japanske producenter.
I skrivende stund befinder de sig på de to nederste pladser blandt de fem bedste. De befinder sig derfor bag både Ducati, KTM og Aprilia.
Honda har kun scoret 20 point i de første otte løb i denne sæson. Det har bl.a. været forårsaget af skader hos både Marc Marquez og Joan Mir. Derfor er de også overgået af LCR Honda, der ligger på ottendepladsen med 84 point.
"Vi arbejder på at kunne hjælpe dem. Ikke kun Honda, men også Yamaha, så de kan være konkurrencedygtige igen på en hurtigere måde," sagde Dorna Sports-chef Carlos Ezpeleta til Catalunya Radio.
"Honda og Yamaha var meget hensynsfulde over for koncessionsreglerne i fortiden. Det var afgørende for, at Ducati kunne blive konkurrencedygtig. Og også for, at Suzuki blev konkurrencedygtig så hurtigt, og for at KTM og Aprilia kunne deltage i verdensmesterskabet og være konkurrencedygtige."
"Dornas officielle holdning er, at koncessionssystemet skal opdateres."
Dette system er en måde, hvorpå man kan hjælpe nye eller nødlidende hold. Det er baseret på optjening af såkaldte 'koncessionspoint', som gives for podieplaceringer.
Når et hold har fået seks af sådanne point, vil en 'concession' gå tabt. Nogle af dem vil holdet miste med det samme, mens andre vil ske ved sæsonens afslutningen.
Effekten af dette er, at ethvert podium i år, vil gøre Honda eller Yamaha ude af stand til at få 'concessions' næste år.
Fordelen ved en 'concession' er, at man får to ekstra motorer pr. kører for hver sæson. Samtidig får man også andre muligheder for at teste sine maskiner.