Det handler om marginaler, men også om timing. Og i Tour de France kan selv det mindste tiltag få betydning. I cykelsportens verden er marginalerne alt, og især i Tour de France, hvor selv få watt kan betyde forskellen på en etapesejr og en placering i feltet.
Derfor vakte det opsigt, da
Jonas Vingegaard i årets løb blev set med et særligt overtræk på sine cykelsko.
Overtrækket hedder dial cover og er udviklet af det danske firma GripGrab.
Det dækker de små skruespænder på skoene, som ellers fanger vinden.
Ved at glatte disse uregelmæssigheder over reduceres vindmodstanden, og det er netop her, watt-besparelsen findes.
Produktet blev oprindeligt udviklet i samarbejde med norske
Uno-X Mobility, som GripGrab har en aftale med under årets Tour.
Ideen opstod, fordi holdet ønskede at maksimere deres chancer i udbrud.
Her giver enhver optimering større mulighed for succes, forklarer Martin Krøyer fra GripGrab.
Testet på landevejen og i vinden
Siden premieren under Copenhagen Sprint i juni har flere Uno-X-ryttere benyttet overtrækket.
Det var dog først, da Team Visma-Lease a Bike fik fingre i det, at det for alvor vakte opsigt.
Kort før Tour-starten fik Jonas Vingegaards hold hastesendt en ladning overtræk til Frankrig.
Ifølge DR Sporten har både Vingegaard og Wout van Aert kørt med dem på flere etaper.
GripGrabs produktchef Kristian Krøyer understreger, at det ikke blot handler om udseende:
- Der er mange moderne cykelsko med de her dials, og de fungerer godt, men de stikker ud i vinden. Det er den modstand, vi forsøger at udjævne.
Testresultaterne er målbare. Ved 45 km/t og almindelige vindforhold sparer man omkring otte watt.
Det lyder måske beskedent, men for lette ryttere som Vingegaard kan det være afgørende, da besparelsen udgør en større procentdel af den samlede effekt.
Når hver watt tæller
Andre ryttere tager skridtet videre.
Magnus Cort fra Uno-X har investeret i en specialbygget carbonsko uden spænder overhovedet:
- De helt små ting betyder måske ikke så meget, men hvis du finder to watt her og fem watt der, så gør det en forskel.
Den filosofi præger flere i feltet, men det er sjældent, man ser så konkret og hurtigt implementeret teknologi som GripGrabs dial cover.
Det er ikke første gang, rytterne eksperimenterer med aerodynamiske overtræk, men tidligere versioner har dækket hele skoen og været for varme til almindelige etaper.
Med det nye design balanceres funktionalitet og komfort, og Vingegaard ser ud til at være blandt dem, der høster fordelene først.