En uventet opsang fra en holdchef kaster nyt lys over Tourens udfordringer.
Tour de France har endnu engang vist, hvor farligt professionel cykelløb kan være, når farten, presset og ruten kombineres i en eksplosiv cocktail.
I løbet af de første ni etaper er flere prominente ryttere enten udgået eller blevet alvorligt skadet.
Jasper Philipsen røg i asfalten allerede på tredje etape, og både Filippo Ganna og João Almeida har måttet forlade løbet med hjernerystelser.
Den voldsomme styrtprocent har fået Visma – Lease a Bike-manager
Richard Plugge til at rette en skarp kritik mod løbsarrangørerne.
Plugge mener, at sporten risikerer at miste både ryttere og troværdighed, hvis man ikke tager fat i det, han betegner som "lavthængende frugter" i forhold til sikkerhed.
Et bump på vejen 150 meter før målstregen er ikke bare farligt, men uansvarligt, mener han.
Arrangørernes ansvar under luppen
Ifølge CyclingNews udtrykte Plugge sin utilfredshed direkte til Tour de France-arrangøren ASO, blandt andet med henvisning til, at styrtklip bliver brugt i turneringens egne reklamevideoer:
- Man fejrer ikke cykling ved at vise styrt. Man fejrer det ved at vise spurter mellem de store navne. Hvis jeg var arrangør, ville jeg skamme mig over at have styrt i mit løb. Vi burde skamme os over at vise det til verden.
Plugge har tidligere været med til at stifte SafeR, et projekt under UCI, der indsamler data om ulykker og forsøger at forstå deres årsager.
Ifølge SafeR er 29 procent af styrt direkte forårsaget af rytternes egne fejl.
Men det er de resterende 71 procent, Plugge mener, man bør fokusere på.
For de peger på arrangørerne.
- Hvis man ser på tallene, er langt størstedelen af ulykkerne forbundet med ruten – det kan være stejle nedkørsler eller en vejbump. Det er ting, man kan ændre, forklarer han.
Kritik af udviklingen i sikkerhedsarbejdet
Selv om der er en vis fremdrift i arbejdet med at forbedre sikkerheden, kritiserer Plugge, hvordan SafeR i dag bliver drevet.
Organisationen er ikke længere uafhængig, mener han, men i stedet præget af politiske beslutninger uden tydelig handling:
- Vi ville bruge data og eksperter. I dag er det blevet politisk. Der bliver ikke truffet egentlige beslutninger.
Plugge opfordrer til, at man i stedet for at diskutere gearforhold og tekniske detaljer kigger på det mest åbenlyse, som er ruternes sikkerhed.
I hans øjne er det oplagt, at arrangørerne må påtage sig et større ansvar, hvis sporten skal undgå flere alvorlige ulykker i fremtiden:
- Vi er i samme båd. Det her kan vi løse, men kun hvis vi selv vil.