hvad far vinderen af tour de france

Nu kommer der flere cykelhold med til Tour de France

Cyklingmar. 31 , 19:11

En markant ændring rammer cykelsportens største scener i 2025.

Den Internationale Cykelunion (UCI) har netop godkendt, at arrangørerne af Giro d’Italia, Tour de France og Vuelta a España nu får lov til at invitere ét ekstra hold til start.

Det betyder, at feltet i de tre grand tours udvides fra 22 til 23 hold – og det åbner døren på klem for flere ambitiøse ProTeams, der kæmper for at få en plads blandt verdenseliten.

UCI meldte nyheden ud i en pressemeddelelse mandag, og det er en beslutning, der kan få stor betydning for både konkurrencen og dynamikken i feltet.

Hvert år er kampen om wildcard-pladserne benhård, og med blot to tilgængelige invitationer ud over de automatisk kvalificerede WorldTeams, har flere stærke hold ofte måttet se til fra sidelinjen.

Med muligheden for at tildele en tredje invitation håber man nu at kunne inkludere flere kvalitetsprægede mandskaber – og måske give yngre ryttere og nye projekter mere eksponering.

Åbner døren endnu mere for Uno-X Mobility med Cort og Kron

For danske cykelfans er beslutningen særlig interessant set i lyset af Uno-X Mobility, der med ryttere som Magnus Cort og Andreas Kron drømmer om en ny Tour-debut.

Holdet har de seneste år etableret sig som en troværdig aktør i ProTeam-laget, og ambitionen om at deltage i Tour de France for tredje år i træk lever nu i bedste velgående.

Hidtil har kampen om wildcard-pladserne i høj grad stået mellem Uno-X, Tudor Pro Cycling og TotalEnergies – og med tre pladser i spil i stedet for to, øges chancerne markant for, at alle tre hold kan komme med.

Holdets ledelse har allerede meldt ud, at man både kigger mod Touren, men også håber på adgang til enten Giroen eller Vueltaen. Med flere pladser i spil er det ikke længere urealistisk.

Logistiske udfordringer

Det vil samtidig øge antallet af ryttere og biler i karavanen, og måske ændre lidt på, hvordan løbene gribes an taktisk – ikke mindst i de indledende uger, hvor wildcard-holdene ofte jagter udbrud og etapesejre.

Ændringen er dog ikke udelukkende blevet mødt med jubel. Blandt kritikerne er Visma | Lease a Bike-chefen Richard Plugge, som har stillet spørgsmålstegn ved retfærdigheden i at udvide feltet uden at ændre på de øvrige rammer.

Plugge har blandt andet argumenteret for, at det kan forstyrre balancen i løbene og skabe logistiske udfordringer, især på bjergetaper, hvor pladsen i start- og målområder er begrænset.

Mest læste

Mest læste