gettyimages 2179838363

Husker du? McLaren modtog den største bøde i F1's historie efter skandale

Formel 1aug. 18 , 12:17
En af sportens største hændelser fandt sted i kulissen og blev først for alvor afsløret, da presset internt og eksternt ikke længere kunne ignoreres.
Sommeren 2007 blev et vendepunkt i Formel 1, der begyndte med utilfredshed i Ferraris rækker, hvor ingeniøren Nigel Stepney følte sig overset.
Han delte næsten 800 sider af Ferraris fortrolige tekniske oplysninger med McLarens chefdesigner Mike Coughlan.
Planen var at bruge materialet som springbræt til nye jobmuligheder.
Men historien tog en uventet drejning, da Coughlans hustru forsøgte at kopiere dokumenterne i en butik i Woking.
Butiksejeren viste sig at være Ferrari-fan, og han kontaktede straks teamet i Maranello.
Derfra blev sagen hurtigt større end et enkelt svigt i loyalitet.
Både italienske og britiske myndigheder gik ind i sagen, og FIA indledte en undersøgelse.
Først blev McLaren frikendt, da man mente, at Coughlan havde handlet alene.
Men roen varede kort, for det interne klima hos McLaren begyndte at smuldre mellem stjernerne Fernando Alonso og Lewis Hamilton.
Da korthuset styrtede sammen
Alonso følte sig sat i skyggen af den unge rookie Hamilton, der leverede en masse stærke resultater.
Deres interne rivalisering kulminerede ved Ungarns Grand Prix, hvor Alonso blokerede Hamilton i pitten.
I efterdønningerne truede spanieren med at dele oplysninger om sagen, hvilket satte gang i en ny FIA-undersøgelse.
Ifølge RacingNews365 førte denne eskalering til, at FIA fandt nok beviser til at fastslå, at McLaren havde haft fordel af Ferraris data.
Straffen blev en hård udelukkelse fra konstruktørmesterskabet i 2007 samt en bøde på omkring 600 millioner kroner.
McLarens to kørere måtte dog beholde deres point i verdensmesterskabet, hvilket gjorde det muligt for Alonso og Hamilton at fortsætte kampen mod Ferraris Kimi Räikkönen.
Selv om McLaren havde udsigt til at vinde konstruktørtitlen med ni point, blev det i stedet Ferrari, der tog både konstruktør- og kørermesterskabet.
Straffen blev et historisk eksempel på, hvor alvorligt Formel 1 tager enhver form for industrispionage.
Et kortvarigt højdepunkt
Selv om 2007 endte i skyggen af skandalen, fik McLaren et øjebliks oprejsning allerede året efter.
Lewis Hamilton vandt kørermesterskabet i 2008 i en dramatisk afslutning i Brasilien.
Det var McLarens første titel siden Mika Häkkinen i 1999, og det blev samtidig holdets seneste verdensmesterskab til dato.
Ferrari tog konstruktørmesterskabet for foreløbigt sidste gang det år, men Hamiltons triumf viste, at McLaren stadig kunne levere på øverste niveau trods turbulensen.
Nedtur efter 2012
Fra 2009 til 2012 var McLaren stadig blandt feltets stærkeste hold.
Hamilton og Jenson Button vandt løb, men teamet var ikke i nærheden af at gentage mesterskaberne.
Da Hamilton forlod holdet efter 2012, blev resultaterne svagere.
Året 2013 endte uden sejre, og samarbejdet med Honda, som blev genoptaget i 2015, blev en regulær fiasko.
Motoren var upålidelig og langsom, og McLaren måtte ofte nøjes med placeringer langt nede i feltet.
Lang vej tilbage
Det tog mange år for holdet at finde fodfæstet igen.
Først i 2019 vendte McLaren tilbage på podiet med Carlos Sainz i Brasilien.
To år senere kom det længe ventede gennembrud, da Daniel Ricciardo sejrede på Monza, McLarens første Grand Prix-sejr siden 2012.
Siden er teamet gradvist blevet stærkere igen, og i 2024 sikrede de sig det første konstruktørmesterskab siden 1998.
Skandalen i 2007 blev dermed både begyndelsen på en lang krise og afsættet for den genopbygning, der i dag har bragt holdet tilbage i toppen.
Mest læste

Loading