Singapores Grand Prix Formel 1

50 grader varmt førersæde venter F1-kørerne i Singapore: FIA klar med tiltag

Formel 1okt. 02 , 21:50
Løbsweekenden i Singapore bliver en prøve på udholdenhed, hvor små beslutninger kan få stor betydning for kørernes komfort i bilen gennem de næsten to timer.
Når Formel 1-feltet søndag stiller op til Singapore Grand Prix, bliver det under ekstreme forhold.
Det Internationale Motorsportsforbund FIA har for første gang aktiveret en særlig “ekstrem varmeadvarsel”-protokol, fordi temperaturen ventes at ligge over 31 grader kombineret med den høje luftfugtighed.
Inde i bilernes cockpits kan varmen nærme sig 50 grader, og det har ført til, at kørerne får mulighed for at køre med køleveste under løbet.
Vesten er ikke obligatorisk, men FIA har besluttet, at alle biler skal være udstyret med hele systemet.
På den måde undgår man, at de kørere der fravælger vesten, får en fordel ved at have en lettere bil.
Hvis en kører dropper vesten, skal bilen i stedet have et ekstra halvt kilo ballast i cockpittet.
Tiltaget blev indført efter Qatar Grand Prix i 2023, hvor flere kørere måtte have lægehjælp.
Dengang besvimede nogle nærmest af hedeslag, og Esteban Ocon kastede op i sin hjelm under løbet.
Delte meninger om vesten
Flere kørere har allerede testet udstyret tidligere på sæsonen.
George Russell fra Mercedes afprøvede systemet i Bahrain og oplevede, at det hjalp i de første faser af løbet.
Han bemærkede dog også, at rørene i vesten kunne genere ved høje G-kræfter i svingene.
Williams-køreren Carlos Sainz har kørt Grand Prix 10 gange i Singapore, og han kalder FIA’s beslutning om at erklære varmefare for fair:
-Det er ikke kun varmen, men især kombinationen med fugten, der gør det hårdt. Når det er over 28-30 grader og fugtigt, som det ofte er her, bliver det meget belastende.
Materialet i vesten er lidt tykkere, og flere kørere har sagt, at det føles mindre behageligt at sidde i.
Aston Martins Fernando Alonso har påpeget, at man skal acceptere en smule ubehag for at få effekten.
Ifølge BBC er nogle hold stadig ved at forbedre systemet, så det kan holde længere end en time. Det er afgørende, da søndagens løb strækker sig over næsten to timer.
Singapore fortsat sæsonens hårdeste løb
Singapore Grand Prix har i forvejen ry for at være sæsonens mest fysisk krævende løb.
Foruden varmen og luftfugtigheden er banen ved Marina Bay både lang, ujævn og tæt på grænsen for den maksimale løbstid på to timer.
Fra næste år bliver kølevest obligatorisk, hvis FIA vurderer, at forholdene er ekstreme.
Men i weekenden er det stadig op til kørerne selv, om de vil tage den lavere temperatur med i bilen. Det kommer bare ikke til at give dem en vægtmæssig fordel.
Søndagens løb køres klokken 14 dansk tid.
Mest læste

Loading