Adrian Newey

Adrian Newey afslører ‘skræmmende’ mulighed i 2026-reglerne

Formel 1maj 15 , 18:23
Det hele lyder som en ingeniørs drøm. Eller mareridt. Under overfladen gemmer de kommende regler på mere, end de fleste forestiller sig.
Når Formel 1 i 2026 tager hul på et af de største tekniske skift i nyere tid, bliver det med helt nye regler for både chassiset og motoren.
Bilernes minimumsvægt reduceres til 724 kilo, og man går delvist væk fra ground effect-aerodynamik for at introducere aktiv aerodynamik, et greb, der skal mindske luftmodstand på langsiderne uden at gå for meget på kompromis med grebet i svingene.
Samtidig opgraderes hybridmotorerne med større fokus på elektrisk energi.
Adrian Newey, der tidligere har været den tekniske mastermind hos Red Bull, er nu trådt ind som teknisk partner hos Aston Martin med det klare mål at gøre teamet konkurrencedygtigt i det nye reglement, og han ser det kommende regelsæt som både en mulighed og en udfordring.
– Da jeg først læste reglerne, tænkte jeg: 'Det her er for restriktivt, der er ikke meget at lege med', siger han i et interview med Aston Martins hjemmeside, men som han begyndte at dykke ned i detaljerne, åbnede mulighederne sig gradvist.

Reglerne er mere åbne, end man skulle tro

Tidligere regelændringer har vist, at selv meget detaljerede regulativer kan give plads til innovation.
Det så man senest i 2022, hvor flere teams valgte vidt forskellige løsninger i sæsonens første måneder, før de efterhånden konvergerede mod lignende koncepter.
RacingNews365 skriver, at Newey forventer en tilsvarende udvikling i 2026, måske endda endnu mere markant, fordi både motor og chassis ændres samtidig, hvilket sjældent er sket i sportens historie.
Newey mener, at det interessante og lidt skræmmende er, at usikkerheden er dobbelt.
Ikke alene ved ingen endnu, hvilke aerodynamiske koncepter der bliver hurtigst, men forskellene i motorernes effektivitet og energihåndtering kan skabe en usædvanlig stor spredning i feltet.
Det er ikke usandsynligt, at 2026-sæsonen starter med en række radikalt forskellige bilkoncepter.
Samtidig bliver vægtstyring afgørende. FIA’s ambition om lettere biler betyder, at teams skal balancere effektivitet med pålidelighed og sikkerhed – og her bliver hvert kilo afgørende i jagten på marginaler.

En usikker, men ambitiøs, alliance

Et centralt aspekt af Aston Martins fremtidige potentiale er samarbejdet med Honda, der vender tilbage som motorpartner i 2026.
Selv om japanerne tog et år væk fra Formel 1, har de fortsat udviklingsarbejdet og bliver nu en eksklusiv leverandør til det grønklædte britiske team.
Adrian Newey ser med optimisme på samarbejdet og hæfter sig især ved Hondas ingeniørmæssige tilgang.
Han kender dem fra sin tid hos Red Bull og har stor tillid til, at de vil kunne levere en konkurrencedygtig løsning, også selv om konkurrenter som Mercedes, Ferrari og Red Bull ikke står stille.
Der er stadig lang vej igen, og meget kan ændre sig, før 2026-sæsonen fløjtes i gang.
Adrian Newey og Aston Martin har kastet sig helhjertet ind i en kamp, hvor ukendte variabler og teknisk nytænkning vil dominere, og måske kan det være skyld i, at et midterhold finder vej til toppen.
Mest læste