fernando alonso

Alonso: Japans Grand Prix har samme problem som Monaco

Formel 1apr. 10 , 18:50
Fernando Alonso's kommentar efter det japanske Grand Prix i 2025 sætter fingeren på en stigende bekymring i Formel 1-verdenen.
Når løbet allerede afgøres i kvalifikationen, forsvinder noget af den nerve og uforudsigelighed, som sporten ellers lever af.
Suzuka, et ikonisk og højtelsket racerløb med en stolt historie, er nu blevet sammenlignet med Monaco – ikke for dets glamour eller prestige, men for sin manglende underholdningsværdi på løbsdagen.
Max Verstappen tog endnu en sejr fra pole position, hvilket nu er blevet standardopskriften i 2025-sæsonen, hvor alle fire løb (inklusive en sprint) er blevet vundet fra netop forreste startplacering.
Ikke kun et Suzuka-problem
Det er ikke kun Suzuka, der har været ramt – også i Kina blev der registreret markant færre overhalinger. Faktisk er antallet af overhalinger faldet med 70 sammenlignet med 2024, selvom der i år er blevet kørt to ekstra løb.
Frygten for at Formel 1 udvikler sig til et “quali world championship”, som Ferrari-chef Frederic Vasseur formulerede det, bunder i en række faktorer.
For det første har teams efterhånden fundet smuthuller i de regler, der ellers blev indført for at fremme tættere og mere underholdende ræs.
Samtidig er bilernes design konvergeret så meget, at det aerodynamiske overtag mellem holdene er minimeret, hvilket gør det svært for en bil at følge tæt nok til en reel overhaling.
Alonsos bemærkning rammer en frustration, der deles af mange:
- Vi gentager altid torsdag, hvor fantastisk Suzuka og Monaco er... Og så vågner vi søndag og siger: ‘Monaco er kedelig. Hvad kan vi gøre ved banen?’ ‘Suzuka er kedelig.’
Det er en skarp, men rammende refleksion over sportens dobbelte natur – æstetisk og historisk spektakulær, men taktisk og teknisk stagnerende i visse løb.
Er obligatoriske pitstop en del af løsningen?
F1’s forsøg på at afhjælpe lignende problemer i Monaco med et nyt krav om to obligatoriske pitstops i 2025 kunne blive en skabelon for andre baner.
Dog er Suzuka en mere teknisk og hurtigere bane, og det er ikke sikkert, at de samme løsninger vil have effekt her. Dækstrategien i Japan i år tillod kun ét stop, hvilket Alonso selv nævnte som en mulig årsag til det monotone løb.
Formel 1 befinder sig i en overgangsperiode, hvor fascinationen af teknologi og perfektion skal balanceres med behovet for drama og uforudsigelighed.
Hvis man ikke finder løsninger, kan det blive en udfordring at fastholde de mange nye fans, sporten har tiltrukket i de senere år.
Mest læste