Aston Martin har i løbet af de seneste år investeret massivt i deres Formel 1-projekt med klare ambitioner om at blande sig i toppen.
Et nyt hovedkvarter, en avanceret vindtunnel, og fra 2026 en fabriksaftale med Honda er blandt de tiltag, teamet har sat i værk.
Men i 2025-sæsonens begyndelse er resultaterne udeblevet, og holdet befinder sig nær bunden af konstruktør-VM.
Kun en heldig sjetteplads til
Lance Stroll i sæsonpremieren i Melbourne har indtil videre givet point.
Ellers har både han og
Fernando Alonso forladt de seneste løb uden noget at vise på kontoen.
I skrivende stund indtager holdet syvendepladsen blandt ti teams, og det er med nød og næppe, at de ikke er placeret helt sidst.
Langsigtet satsning – kortsigtet skuffelse
Teamchef Andy Cowell, som tidligere har haft en nøglerolle hos Mercedes, erkender åbent, at holdets nuværende situation ikke lever op til forventningerne.
– Vi er ikke tilfredse, og vi var det heller ikke sidste år. Vi bruger årets bil som en læringsplatform – til at forstå værktøjerne, den nye vindtunnel og samarbejdsprocesserne, siger Cowell til Ekstra Bladet.
Der kommer stadig opgraderinger til bilen i løbet af sæsonen, men tonen fra teamledelsen indikerer, at 2025 i praksis er opgivet.
I stedet bliver der investeret i forberedelserne til 2026, hvor et nyt teknisk reglement træder i kraft, og hvor designlegenden Adrian Newey er kommet til som en nøglefigur.
Alonso uden point – første gang siden 2017
For Fernando Alonso har sæsonstarten været særlig frustrerende.
Den rutinerede spanier, som sidste år leverede flere podieplaceringer, har endnu ikke fået point i 2025-sæsonen.
Det er første gang siden 2017 – en vanskelig sæson hos McLaren-Honda – at det er tilfældet efter de fem første løb.
– Vi tog ikke det skridt fremad, som vi havde håbet. Det har været sværere end ventet, siger Alonso ifølge Ekstra Bladet.
Han anerkender dog, at sæsonen er lang og stadig kan vendes, om end det kræver hurtige forbedringer.
Alonso mødtes for nylig med Adrian Newey, som er i fuld gang med designarbejdet frem mod 2026-reglerne.
Men årets bil, AMR25, får han ikke indflydelse på, og det betyder, at holdet i mellemtiden må arbejde med de eksisterende begrænsninger.
Et hold i venteposition
Aston Martin befinder sig dermed i et mærkbart limbo.
Ambitionerne og investeringerne rækker mod toppen af Formel 1, men realiteten på banen peger i en anden retning.
Holdet er teknisk og organisatorisk under udvikling, men har svært ved at omsætte potentialet til præstationer.
Ifølge Cowell handler det i øjeblikket om at sikre, at fundamentet for fremtiden bliver lagt korrekt – også selvom det koster i nuet:
– Vi går ikke i panik. Vi satser på det mellemlange og lange perspektiv.
Spørgsmålet er, hvor længe både fans og kørere som Alonso vil acceptere den venteposition, hvis resultaterne fortsætter med at udeblive.