Sagen om Oliver Bearmans slettede kvalifikationsomgang ved Imola Grand Prix har skabt massiv debat.
Nu har
FIA været nødt til at komme med en forklaring efter hård kritik fra både Haas og Bearman selv.
Det hele udsprang af en situation, hvor Bearmans bedste tid i Q1 blev slettet på grund af en rød flag-situation, som han selv insisterer på, han ikke blev gjort tilstrækkeligt opmærksom på.
Bearman leverede en omgang på 1:16.077, hvilket i første omgang så ud til at sende ham videre til Q2.
Men kort efter blev omgangstiden annulleret, da den angiveligt blev sat efter rød flag blev aktiveret som følge af Franco Colapintos crash.
Det mærkværdige var dog, at ingen tv-billeder eller data fra bilen tydeligt viste, at Bearman faktisk så det røde flag på tidspunktet.
"Det er totalt urimeligt"
Den britiske kører lagde ikke fingrene imellem i sin vurdering:
- Det er totalt urimeligt. Jeg fik ikke røde lys på mit dashboard, før jeg var godt over målstregen. Når jeg ser onboard-videoen, er det tydeligt, at der ikke vises rødt flag, da jeg krydser linjen.
Bearman udtrykte desuden frustration over FIA’s manglende villighed til at omgøre beslutningen, selv hvis den skulle vise sig at være forkert.
Han følte, at beslutningen blev taget hurtigt og endegyldigt og uden forklaring i første omgang.
- Vi – både jeg og teamet – forstod det ikke. Det kom bare ud af det blå, sagde han.
3,2 sekunder
FIA har nu svaret igen med en detaljeret tidsanalyse.
Ifølge dem blev rødt flag aktiveret kl. 16:32:17.6, mens Bearman først krydsede målstregen kl. 16:32:20.9 – altså 3,2 sekunder senere. Det betyder, at omgange sat efter dette tidspunkt per reglerne automatisk slettes.
- Målet var at afgøre, om Bearman havde gennemført sin omgang før eller efter det røde flag, og sikre at de rigtige kørere gik videre til Q2, lød det i en officiel udtalelse fra FIA.
Hvordan er kommunikationen?
Selvom Haas “voldsomt” modsatte sig afgørelsen og krævede en forklaring, blev resultatet ikke ændret efter mødet med dommerne.
Bearman havde håbet på at belønne teamets hårde arbejde med Haas’ nye opgraderingspakke, som debuterede denne weekend.
- Vi har arbejdet på det her i måneder. Jeg satte en omgang, der viste bilens potentiale, og så bliver det slettet. Det er virkelig ærgerligt,” sagde han.
Sagen stiller spørgsmålstegn ved kommunikationen mellem race control og kørere i Formel 1, særligt i øjeblikke hvor reaktionssekunder er altafgørende.