Lewis Hamilton står foran sin første Grand Prix i Italien som
Ferrari-kører, men de røde drømme om podier og hjemmebanetriumf virker foreløbig fjerne.
Selvom briten har vist livstegn i sprintløbene, senest med en tredjeplads i Miami, er den regulære søndagsfart stadig ikke til stede, og Ferrari kæmper med en bil, der i øjeblikket ligner et midterfeltshold mere end en VM-kandidat.
Flere kilder peger nu på, at stemningen bag kulisserne hos Scuderia Ferrari er presset.
Ifølge en rapport fra The Daily Mail citeres en anonym kilde tæt på holdet i Maranello for, at “moralen er lav”.
Og selvom Hamilton er kendt for sin evne til at løfte et team, noget han demonstrerede i sine tidlige år hos Mercedes, så er den effekt endnu ikke blevet mærkbar hos italienerne.
Interne uenigheder
Under Miami Grand Prix blev spændingerne synlige, da Hamilton i en teamradio spydigt foreslog ingeniørerne at “tage en tepause”, mens de overvejede teamordre.
Episoden blev bagatelliseret offentligt af både Hamilton,
Charles Leclerc og teamchef Fred Vasseur, men det var alligevel symptomatisk for frustrationerne i teamet.
Hamiltons problemer med at vænne sig til SF-25-bilen bliver nu mere synlige.
Vasseur har åbent erkendt, at tilpasningen har været vanskeligere end forventet, og at bilen ganske enkelt ikke leverer på det niveau, man håbede.
Selv Charles Leclerc, Ferraris etablerede frontmand, har indrømmet, at han må ændre sin kørestil for at få det maksimale ud af bilen.
Det efterlader Hamilton i en venteposition.
Han forsøger at bevare optimismen og udtalte torsdag i Imola:
- Vi har nogle opgraderinger denne weekend, som forhåbentlig kan forbedre bilen. Jeg er meget håbefuld.
Men mens Hamilton forsøger at se fremad, vokser presset på teamet. Ferrari er aktuelt nummer fire i konstruktørmesterskabet og hele 150 point efter McLaren.
Vil trække en streg i sandet
Ferrari har ifølge medierne sat en intern skæringsdato.
Inden det belgiske Grand Prix, som er sidste løb før sommerpausen, skal teamet beslutte, om man opgiver videreudviklingen af 2025-bilen.
Det betyder, at Hamilton og resten af Ferrari-holdet har et snævert vindue til at bevise, at sæsonen stadig er værd at satse på.
Hamilton fokuserer ikke i øjeblikket på at slå Leclerc i interne opgør om P5 eller P6, hans blik er derimod rettet mod podier og sejre.
Men med en bil, der senest blev sat under pres af både Williams og tidligere Ferrari-kører Carlos Sainz, kræver det mere end optimisme at vende skuden.
Imola er ikke hvilken som helst bane. Det er Ferraris hjemmebane og her kører Ferrari foran deres mest passionerede fans, blot 100 kilometer fra Maranello-fabrikken.