Et nyt F1-hold er ved at tage form, og Cadillac gør nu en stor investering for at styrke projektet. En vigtig beslutning kan få stor betydning for deres succes.
Cadillac er i fuld gang med at forberede sin indtræden i Formel 1 og har nu taget endnu et stort skridt mod at blive en reel spiller i motorsportens kongeklasse. Den amerikanske bilproducent planlægger at opføre en avanceret fabrik i North Carolina, hvor udviklingen af deres F1-projekt skal tage fart.
Planerne for de nye faciliteter, der skal opføres i byen Concord nær NASCAR-holdet Hendrick Motorsports’ base, indebærer en investering på omkring 1 milliard kroner.
Selve bygningen forventes at koste mellem 450 og 500 millioner kroner, mens yderligere investeringer i udstyr og teknologi vil bringe det samlede beløb op på cirka 1 milliard kroner.
Cadillac går således all-in på at skabe en konkurrencedygtig Formel 1-organisation.
Fabrikken skal primært understøtte udviklingen af holdets motorprojekt, som i første omgang kommer til at gøre dem til en Ferrari-kunde, når de træder ind i sporten i 2026.
Men ambitionerne rækker længere end det.
Ifølge RacingNews365 planlægger Cadillac og moderselskabet General Motors at udvikle deres egen Formel 1-motor inden for få år.
Fabrikken i North Carolina vil spille en central rolle i denne proces, og målet er at have en fuldt egenproduceret motor klar til 2028.
For at sikre den bedst mulige overgang til F1 har Cadillac allerede ansat omkring 300-350 medarbejdere til projektet, og flere vil blive tilknyttet, når fabrikken er fuldt operationel.
Desuden har Cadillac etableret en ny motorenhed, ledet af GM’s motorsportschef Russ O’Blenes, som skal stå for udviklingen af den kommende power unit.
Den nye fabrik skal desuden samarbejde tæt med det anlæg, som Andretti Global åbnede i Silverstone, inden Cadillac overtog rollen som det ledende navn i projektet.
For at styrke holdet yderligere har Cadillac hentet en række erfarne profiler fra Formel 1-verdenen.
Den tidligere Marussia-teamchef Graeme Lowdon er blevet udnævnt som holdchef, mens den tidligere tekniske direktør fra Benetton, Renault og Williams, Pat Symonds, vil fungere som teknisk konsulent.
Med denne massive satsning sender Cadillac et klart signal om, at de ikke blot vil være et midterhold i F1, men en reel konkurrent til de etablerede teams.
Deres ambitiøse fabrik i North Carolina er endnu et bevis på, at de har tænkt sig at være en seriøs spiller i sporten.